Kilencszáz tonna édességet eszünk húsvétkor

Az ünnepi csokoládéfigurák összforgalma a hárommilliárd forintot is meghaladhatja.

HBI
2014. 04. 09. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Benke Anna tájékoztatása szerint a tavalyi, több mint 900 tonna húsvéti csokoládéfigura-forgalom egyharmaddal haladta meg a csokimikulások mennyiségét. Kiemelte, hogy a minőségi termékek részesedése tovább nőtt a húsvéti édességek belföldi piacán: míg világszinten a csokifigurák alig több mint fele készül valódi csokoládéból, a Magyarországon kapható figurák több mint 90 százaléka már nem tartalmaz bevonómasszát, és valódi csokoládéból készül.

A húsvéti népszerűségi listát a csokitojások vezetik: az összes eladott figura 50 százalékát teszik ki, utánuk következnek 45 százalékkal a nyulak. A bárányok, kacsák és csibék lemaradtak, együttesen is csak 5 százalékot tudhatnak a magukénak. Nemcsak mennyiségben, értékben is a tojás vezet.

Az csak tévhit, hogy a csokinyuszik ugyanazzal a gyártóformával készülnének, mint a télapók, csak másként vannak csomagolva – mondta a szövetség titkára.

A szövetség adatai szerint a fogyasztók húsvét környékén az egyébként szokásosnál kétszer több darált háztartási kekszet vásárolnak, összesen több mint 400 tonnát. Ezt a hidegen készíthető, kekszalapú édességek népszerűségével magyarázták. A sós ropogtatnivalók fogyasztása is megnő: az ünnepek idején 2 millió zacskó csipsz fogy Magyarországon, elsősorban a legnépszerűbb, hagymás-tejfölös, sajtos és paprikás ízekben.

A szövetség adatai szerint csokoládéból Magyarországon fejenként 3,2 kilogramm fogyott tavaly. Az egy főre jutó fogyasztás az EU-ban 6,5, az Egyesült Államokban pedig 5,5 kilogramm volt 2013-ban.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége 24 Magyarországon működő édesipari vállalatot képvisel, amelyek a piac több mint 85 százalékát fedik le. A hazai édességipar egyik meghatározó szereplője, a Nestlé Hungária Kft. az idei szezonra több mint 1800 tonna húsvéti csokoládét gyártott a diósgyőri üzemében, ennek közel 90 százalékát exportra.

A Nestlé közleménye szerint évről évre nő a csokoládéfigurák iránti kereslet: 2012-ben összesen közel 3100 tonna édesség hagyta el a cég egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigura készítésre specializálódott gyártóegységét, 2013-ban viszont több mint 3600 tonna húsvéti és karácsonyi csokifigurát gyártottak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, ennek fele a húsvéti szezonra készült. A Diósgyőrben készült csokifigurák a hazai boltok polcai mellett Chilétől Kanadáig, Új-Zélandtól Máltáig négy kontinens több mint húsz országában vannak jelen.

A közleményben Jean-Pierre Polanen, a szerencsi és diósgyőri Nestlé-gyár igazgatója kifejtette: a német piacra főként különlegességeket, például mentolos étcsokoládés, illetve gabonapehellyel dúsított tejcsokoládés édességet szállítanak Diósgyőrből. A csokik mérete terén is nagyot változott a piac: tíz évvel ezelőtt a 200-300 grammos nyuszikra is igény volt, az utóbbi három évben viszont az 50 gramm alatti termékek népszerűsége nőtt – közölte.

A termelés növekedésével párhuzamosan 2013-ban 32 százalékkal, 103 fővel emelkedett a munkavállalók száma a diósgyőri gyárban, ahol a különlegesebb formákat kézzel csomagolják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.