Taxisból lesz a legjobb uberes?

Az Igazságügyi Minisztérium vizsgálata után még tegnap sem derült ki, milyen határozatot hozott a magyar kormány a taxisrendeletről.

Horváth Attila
2015. 06. 25. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt csütörtökön jelentette be Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a Igazságügyi Minisztérium vizsgálja a közösségi fuvarszolgáltatónak nevezett Uber és Wundercar ügyét. Trócsányi László tárcavezető feladatul kapta, hogy nézzen utána az uniós jogi kereteknek a szabályozással kapcsolatban. Erről a tegnapi kormányülésen kellett beszámolnia a tárcavezetőnek. A Miniszterelnökségtől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem tudnak felvilágosítást adni az eredményről, ma tartanak sajtótájékoztatót az ülésről. Így a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, ezen belül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Budapesti Közlekedési Központ és az Igazságügyi Minisztérium vizsgálatai után lezárulhat a taxisrendelet fél éve húzódó ügye.

Az Uber tegnap közleményben reagált az utóbbi hetekben megjelent hírekre. Honlapjukon az írták, annak ellenére, hogy több mint negyvenezer felhasználó regisztrált a rendszerükbe, néhány érdekcsoport a cég magyarországi ellehetetlenítésén dolgozik. Közölték azt is, hogy jövőre kétezer budapestinek adnak majd munkát. Kitértek rá, eddig nem kaptak állami támogatást, tehát nem szivattyúznak ki pénzt az országból. Hangsúlyozták, folyamatosan tárgyalnak az adóhatósággal annak érdekében, hogy minden, a rendszert használó autós eleget tudjon tenni a kötelezettségének. Hozzátették, az Uber nem a taxisok ellensége, mivel a rendszer nyitott mindenki, így a taxisofőrök számára is. Szerintük a jelenlegi szabályozás hátrányosan érinti őket, de haladó szellemű változtatások esetén további szolgáltatásokat vezetnének be, amelynek fő haszonélvezői a taxisok lennének.

Az Uber magyarországi vezetője a Népszabadságnak azt állította, tevékenységük nem szüntet meg munkahelyeket, hanem inkább létrehoz, amennyiben megfelelő a piaci szabályozás. Fekete Zoltán szerint az Ubert saját autóikkal jelenleg is használják olyan taxisok, akik elégedetlenek a szabályozási környezettel, mert az nem nekik, hanem a fuvarszervező cégnek előnyös. Hozzátette, a cég szabályozáspárti, a sofőrjeiknek ugyanis azt mondják, az Ubernél szerzett jövedelem adóköteles.

– Nem hallottam arról, hogy a taxisok is ubereznének. Mi olyan szerződésben állunk a kollégákkal, amely kizárja a saját autóval való személyszállítást. Azt azonban, hogy a család másik járművével mit csinálnak, nem tudjuk. Őszintén szólva azonban nem lepődnék meg, ha igaz lenne ez az állítás – mondta lapunknak az Uber állítása kapcsán a fővárosi 6x6 Taxi Kft. taxiüzletág-vezetője.

Fárbás Tibor szerint a jelenleg hatályos rendelet alapján az uberesek egyáltalán nem szállíthatnának utast, nincs ugyanis megfelelő engedélyük, képzettségük. Hozzátette, kíváncsian várják a kormány döntését, hiszen a taxisrendelet tervezetét mintegy fél éve adták át nekik. Ebben a taxisok egységes feltételeket kértek minden piaci szereplő számára, szerintük jelenleg az Uber és a hozzá hasonló cégek versenyelőnyben vannak.

– Elképzelhetetlennek tartom, hogy lenne olyan taxis, aki uberezik. Ismerek kollégát, aki regisztrált a rendszerbe, hogy kipróbálja és véleményt tudjon mondani róla, de nem azért, hogy ebből legyen pluszjövedelme. A taxisoknak egyszerűen nincs pénzük más autó fenntartására a sajátjukon kívül. Ha a háztartásban van is más jármű, az annyira kicsi, hogy alkalmatlan lenne a megfelelő személyszállításra – nyilatkozta lapunknak a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke. Farkas Zsolt hozzátette, az Uberről azt terjesztik, hogy telekocsis jellegű, költséget megosztó közösségi autózási forma, de valójában nem az, hiszen egyértelműen a nyereségre koncentrál. Az elnök kitért arra: mivel Magyarországon hivatalosan nincs alkalmazottjuk, ezért kizárt, hogy jövőre kétezer munkahelyet teremtenének. Szerinte ha az Uber taxistársasággá alakulna, akkor sem jutna munkához több ember, csak más cégektől vennék el az alkalmazottakat.

Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó taxis ismer olyan kollégát, aki rendszeresen uberezik.

– Mivel ismeri a várost, elég nagy előnnyel indul a most kezdő sofőrökhöz képest. Jól is végzi a munkát, havonta hetven-nyolcvan ezer forintot hoz össze a maszek fuvarokkal. A felesége kocsiját használja, így regisztrált a rendszerbe. Ha lenne más autó a családban, én is ugyanezt tenném – mondta a férfi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.