Győztek az autóhitelesek

Cikkeink után végre felébredt a Magyar Nemzeti Bank – lépnek a fogyasztókért.

Horváth Csaba László
2015. 07. 11. 4:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzügyi fogyasztóvédelmet is ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) végre-valahára fölszólította a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-t, hogy „azonnal módosítsa a Kúria-perben érintett időszakot követő, így a ma is hatályos üzletszabályzatai valamennyi olyan szerződési feltételét, amelyeket a legfőbb bírói testület a napokban – korábbi üzletszabályzatokra vonatkozóan – tisztességtelennek nyilvánított”.

Mint lapunkból kiderült, a Kúria ítéletében kimondta: a pénzügyi vállalkozás korábbi (2009. augusztus 1-je előtt hatályban lévő) üzletszabályzatainak számos szerződési feltétele tisztességtelen, és ezért érvénytelen. A peren lapunkéval ellentétben a Magyar Nemzeti Bank munkatársai nem voltak jelen.

Emellett az MNB a bírósági döntés tükrében most már azt is elvárja a Lombardtól – áll a közleményben –, hogy ne csupán a közérdekű perekben érintett, már nem hatályos üzletszabályoknál ne alkalmazza a tisztességtelennek minősített szerződési feltételeket, hanem valamennyi, a per tárgyát egyébként nem képező üzletszabályzatát is haladéktalanul módosítsa. A cél, hogy ezekből is kikerüljenek a perekben érvénytelennek ítéltekkel azonos vagy tartalmilag megegyező, ám szövegezésükben kisebb eltérést mutató szerződési feltételek. A közlemény éppen úgy fogalmaz, ahogyan ennek szükségességére lapunkban is rámutattunk.

Az MNB mától biztosan kiemelt figyelmet fordít a pénzügyi vállalkozás ezen intézkedésének nyomon követésére. Mint ahogyan a Lombardnak a hosszú ideje tartó, tisztességtelen magatartásához képest meglehetősen kései közleményükben fogalmaznak, „ha a Lombard lépéseit nem tartja elégségesnek, a jogszabályok által biztosított valamennyi rendelkezésére álló eszközt alkalmazni fog a pénzügyi vállalkozással szerződött fogyasztók érdekeinek védelmére”.

És ez nem minden. Az MNB a Kúria döntése nyomán a teljes pénzügyi szektor esetében hivatalos formában kezdeményezni fogja a Lombardéval azonos vagy tartalmilag azonos szerződési feltételek megszüntetését, aminek elengedhetetlen fontosságáról és elkerülhetetlenségéről ugyancsak lapunk tegnapi számában írtunk.

A Lombard ügyeinek folyamatos nyomon követése, a nyilvánosság állandó tájékoztatása, illetve a fogyasztók jogos érdekeinek az érvényesítése ellenére a Magyar Nemzeti Bank elismerés és köszönet helyett félrevezetés vádjával illette a Magyar Nemzetet. Azt állítja, hogy bár lapunk a Lombard ügyében a felügyelet felelősségét is firtatta, azonban szerinte az MNB a Kúria döntéséig mit sem tehetett az adósok védelmében. Ez azonban nem igaz, ugyanis a hitelintézeti törvény szerint „a felügyelet az alapítási vagy tevékenységi engedélyt visszavonhatja, ha olyan körülmény áll fenn, amely miatt a pénzügyi intézmény működése súlyosan veszélyezteti vagy sérti az ügyfelek érdekeit”.

A mostani eset rávilágít arra, hogy a Lombard az ügyfelei érdekeit évek óta súlyosan megsérti, amelyről a Magyar Nemzeti Bank mindvégig tudhatott, hiszen arról a Magyar Nemzetből folyamatosan értesülhetett. A súlyosan sértő kijelentések miatt lapunk megteszi a szükséges jogi lépéseket az MNB-vel szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.