A pénzügyi fogyasztóvédelmet is ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) végre-valahára fölszólította a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-t, hogy „azonnal módosítsa a Kúria-perben érintett időszakot követő, így a ma is hatályos üzletszabályzatai valamennyi olyan szerződési feltételét, amelyeket a legfőbb bírói testület a napokban – korábbi üzletszabályzatokra vonatkozóan – tisztességtelennek nyilvánított”.
Mint lapunkból kiderült, a Kúria ítéletében kimondta: a pénzügyi vállalkozás korábbi (2009. augusztus 1-je előtt hatályban lévő) üzletszabályzatainak számos szerződési feltétele tisztességtelen, és ezért érvénytelen. A peren lapunkéval ellentétben a Magyar Nemzeti Bank munkatársai nem voltak jelen.
Emellett az MNB a bírósági döntés tükrében most már azt is elvárja a Lombardtól – áll a közleményben –, hogy ne csupán a közérdekű perekben érintett, már nem hatályos üzletszabályoknál ne alkalmazza a tisztességtelennek minősített szerződési feltételeket, hanem valamennyi, a per tárgyát egyébként nem képező üzletszabályzatát is haladéktalanul módosítsa. A cél, hogy ezekből is kikerüljenek a perekben érvénytelennek ítéltekkel azonos vagy tartalmilag megegyező, ám szövegezésükben kisebb eltérést mutató szerződési feltételek. A közlemény éppen úgy fogalmaz, ahogyan ennek szükségességére lapunkban is rámutattunk.
Az MNB mától biztosan kiemelt figyelmet fordít a pénzügyi vállalkozás ezen intézkedésének nyomon követésére. Mint ahogyan a Lombardnak a hosszú ideje tartó, tisztességtelen magatartásához képest meglehetősen kései közleményükben fogalmaznak, „ha a Lombard lépéseit nem tartja elégségesnek, a jogszabályok által biztosított valamennyi rendelkezésére álló eszközt alkalmazni fog a pénzügyi vállalkozással szerződött fogyasztók érdekeinek védelmére”.
És ez nem minden. Az MNB a Kúria döntése nyomán a teljes pénzügyi szektor esetében hivatalos formában kezdeményezni fogja a Lombardéval azonos vagy tartalmilag azonos szerződési feltételek megszüntetését, aminek elengedhetetlen fontosságáról és elkerülhetetlenségéről ugyancsak lapunk tegnapi számában írtunk.
A Lombard ügyeinek folyamatos nyomon követése, a nyilvánosság állandó tájékoztatása, illetve a fogyasztók jogos érdekeinek az érvényesítése ellenére a Magyar Nemzeti Bank elismerés és köszönet helyett félrevezetés vádjával illette a Magyar Nemzetet. Azt állítja, hogy bár lapunk a Lombard ügyében a felügyelet felelősségét is firtatta, azonban szerinte az MNB a Kúria döntéséig mit sem tehetett az adósok védelmében. Ez azonban nem igaz, ugyanis a hitelintézeti törvény szerint „a felügyelet az alapítási vagy tevékenységi engedélyt visszavonhatja, ha olyan körülmény áll fenn, amely miatt a pénzügyi intézmény működése súlyosan veszélyezteti vagy sérti az ügyfelek érdekeit”.
A mostani eset rávilágít arra, hogy a Lombard az ügyfelei érdekeit évek óta súlyosan megsérti, amelyről a Magyar Nemzeti Bank mindvégig tudhatott, hiszen arról a Magyar Nemzetből folyamatosan értesülhetett. A súlyosan sértő kijelentések miatt lapunk megteszi a szükséges jogi lépéseket az MNB-vel szemben.