Összevissza beszél a Gazprom

A két héttel ezelőtti bejelentéstől eltérően leállította a Déli Folyosó építését, ami a Török Áramlathoz csatlakozott volna.

MNO
2015. 07. 09. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oroszországi vezetékrendszer legjobban kiterjedt és legköltségesebb, úgynevezett keleti ágának építését július elsejével leállították, a nyugatit befejezik. A Gazprom döntése következtében a Fekete-tengeri Anapáig – ahonnan a Török Áramlat tengeri szakasza indul – évente csak feleannyi orosz földgáz juthat majd el, mint amennyit eredetileg terveztek: évi 64 milliárd köbméter helyett 32 milliárd köbméter.

Az orosz Kommerszant lap szerint a dél-oroszországi gázvezetékrendszer kiépítése helyett a Balti-tenger alatt futó Északi Áramlat vezetéket bővítik. A Gazprom európai partnereit azonban ezek a fordulatok teljesen megzavarták, már nem tudják, mihez tartsák magukat.

2015. június 26-án, pénteken Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója azt mondta, hogy több elképzelés is létezik arról, milyen vezetékek és milyen útvonalon csatlakozhatnának a Fekete-tenger alatt induló és Törökország felé tartó Török Áramlathoz Európa területén, és Magyarországot is említette az útvonalakon szereplő országok között. Ugyanakkor hozzátette, hogy még nincs meg a vezeték végleges útvonala, és a végállomása is nyitott kérdés.

Az MTI szerint a Gazprom a tenger alatt – a Déli Áramlathoz hasonlóan – négy, egyenként 15,75 milliárd köbméter gáz továbbítására alkalmas vezetékágat akart építeni a Török Áramlat projekthez is. Alekszandr Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese június eleji tájékoztatóján határozottan kijelentette, hogy megépül a Török Áramlat első ága, és ennek nincs semmilyen kockázata. A beruházást május elején elkezdték. Medvegyev abban is biztos volt, hogy június végéig aláírják a beruházási megállapodást a Botas török céggel.

Az orosz–török kormányközi egyezmény azonban még nem született meg. Törökországban június 7-én parlamenti választások voltak, amelyen a kormányzó párt vereséget szenvedett.

A Kommerszant úgy tudja, hogy igen nehezen haladnak a tárgyalások a Gazprom és törökországi partnerei között. Az orosz állami cég hét hónap alatt csak azt tudta elérni, hogy a török hatóságok mindössze egy fekete-tengeri vezetékág tervezési munkálataira adtak ki engedélyt.

Vlagyimir Putyin orosz államfő tavaly december elején a törökországi Ankarában jelentette be, hogy Oroszország eláll a Déli Áramlat gázvezeték megépítésétől, és Törökország felé viszi az orosz gázt. A politikus azzal indokolta a döntést, hogy az Európai Unió akadályozta a projektet.

Az idén januárban ki is jelölték a Törökországba tartó gázvezeték útvonalát, amely 660 kilométer hosszan a Déli Áramlat vezeték nyomvonalán haladt, majd 250 kilométer hosszúságban új nyomvonalon, Törökország európai részébe tervezték vezetni.

A korábbi tervek szerint a Déli Áramlat gázvezetéket előbb a Fekete-tenger alatt, az oroszországi Anapától építették volna meg Bulgáriáig, majd a szárazföldi szakasz Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át vezetett volna Ausztriáig.

A Robert Fico szlovák miniszterelnök által június elején Moszkvában ismertetett Eastring Magyarország, Románia és Bulgária bevonásával kapcsolódna a Török Áramlathoz.

Kaderják Péter, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője csütörtökön az M1 aktuális csatorna műsorában leszögezte: az ország energiaellátása biztonságos. Emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban kezdte meg kereskedelmi üzemét az az új szlovák–magyar vezeték, amelyen akár a német, akár a nyugat-európai piacról is lehet Magyarországra gázt szállítani. Ehhez kapcsolódik az Ausztriával is meglévő gázösszeköttetés.

Magyarország ma abban a helyzetben van, hogy nyugat-európai irányból és orosz–ukrán irányból is képes gázimportigényét kielégíteni – mondta.

Az látszik, hogy Oroszország mindenképpen próbálná elkerülni Ukrajnát az Európába irányuló gáztranzitszállításainak lebonyolításával. Ezt a célt szolgálja a Déli Áramlat-projekt, a Török Áramlat és az új elképzelés, az Északi Áramlat kibővítése is egy újabb vezetékkel – tette hozzá. Most úgy tűnik, hogy még annak a vezetéknek az építése is leáll, amelyik a jelenlegi török útvonal kiváltását szolgálta volna.

Kaderják Péter szerint néhány olyan kisebb, hatékonyabb, jól megtalált összeköttetéssel, mint a szlovák–magyar vezeték vagy a horvát–magyar vezeték megvalósítása, sokkal előbbre jutott Magyarország az energiaellátás diverzifikálásában. Ezek segítettek abban, hogy nagy vezeték nélkül is nyitottabb, diverzifikáltabb lett az ország gázpiaca, miközben nem épült meg a Nabucco és a Déli Áramlat sem.

Lázár János a múlt csütörtöki 15. Kormányinfo sajtótájékoztatón számolt be róla, hogy hazánk az Oroszországból dél felé induló Török Áramlat csatlakozó kábelének útvonalaként a Szerbián áthaladó változatot támogatja - ismert, eredetileg erre sem kényszerült volna Magyarország, ha Brüsszel nem fekszik keresztbe a Déli Áramlat projektnek, ami közvetlenebb úton szállított volna orosz gázt térségünk felé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.