Új modellekkel támad a Lada

Tíz kereskedést nyit hazánkban a kultikus márka.

Havasi Zsolt
2015. 12. 16. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint öt év szünet után a mai nappal visszatér a hazai autópiacra a Lada: az 1970-től a rendszerváltásig a keleti blokkban meghatározó orosz autómárka új modelljeinek értékesítése országszerte tíz márkaképviselőnél indul el, így a főváros mellett egyebek között Pécsett, Kecskeméten, Debrecenben és Békéscsabán találhatunk szalonokat. Mint az a Duna Autó Zrt. érdekeltségébe tartozó Lada Hungary Kft. sajtótájékoztatóján elhangzott, hazánk az első ország az Európai Unióban, ahová visszatérnek az oroszországi Toljattyiból származó autók.

A kínálatban kezdésként három modell lesz megtalálható: az alsó-középkategóriás Grantának lesz lépcsős hátú, ötajtós és sportváltozata is. Piacra dobják a kisautókategóriába sorolt Kalinát, valamint a 4×4-et, amely gyakorlatilag megegyezik a negyven évvel ezelőtt fejlesztett, Niva néven ismertté vált terepjáróval.

A nyugati piacra gyártott modellek mindenben megfelelnek az uniós biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. Az új Ladák – mint ahogy várható volt – az olcsóbb árfekvésű távol-keleti márkákkal, valamint a Romániában gyártott Daciákkal és a hazai piacon régóta meghatározó Suzukival versenyezhetnek, hiszen a legolcsóbb, alapfelszereltségű modellek 2 millió forintnál is olcsóbbak lesznek. A legdrágább modell, a Granta csúcsfelszereltségű, automata váltóval, automata ablaktörlővel, négy elektromos ablakkal és korszerű biztonsági berendezésekkel ellátott változata 3,15 millió forintért lesz megvásárolható. A Lada legendásnak számító négykerék-hajtású modelljének ára 2,7 millió forint lesz, ami a terepjárók között a legolcsóbbak között van. Az AvtoVaz ezért az árért öt évig vagy százezer kilométerig vállal teljes körű garanciát, az átrozsdásodás ellen hat évig vállal felelősséget. Ezek lényegében megegyeznek a nyugati gyártók által kínált feltételekkel.

A Zsiguli, később Lada néven árult gyártmányok az 1970–80-as évek közkedvelt négykerekűi voltak. Fénykorában a magyar autópiac jelentős szeletét birtokló gyártó a rendszerváltás után megsínylette a hazánkba áramló nyugati autók megjelenését, noha a kilencvenes években még bőven volt Lada az utakon – köztük a Szomszédok teleregény Taki bácsijának legendássá vált járgánya. Az ezredforduló után aztán a szigorodó európai szabályozások és a gazdasági válság padlóra küldte a márkát. A vég napjai azok voltak, amikor 2009-ben alig több mint harminc új autót tudtak csak eladni, ezután felszámolták a Hungaroladát.

A márka azóta új tulajdonoshoz került, új menedzsmentet és tervezőt kapott. A váltás nem is lehetett volna élesebb, 2013-ban a cég vezetésével az addigiaktól eltérően nem orosz, hanem svéd vezérigazgatót bíztak meg. A skandináv Bo Andersson korábban a General Motors első embere volt, s magával hozta az egykor a Mercedeseket és Volvókat tervező Steve Mattint. Mindkettejük munkamániásként ismert szakember. A vezér például a gyártósoron, a munkafolyamatok ellenőrzésével kezdi napját.

A gondolat, nevezetesen hogy a Lada magyarországi forgalmazása jó ötlet, a Duna Autó Zrt. tulajdonosaiban fogalmazódott meg 2014-ben. A vállalat portfóliójából már hiányzott egy olcsó autókat kínáló cég, a Lada pedig komoly érdeklődést mutatott az európai piac iránt. A tárgyalások sikerrel zárultak, így 2015. július 1-jén a két vállalat vezetője aláírta a szerződést, miszerint újrakezdik a márka forgalmazását Magyarországon, az erre a célra alapított Lada Hungary Disztribúció Kft.-vel. A magyar egyébként az egyetlen európai importőr, amelynek szerződése van a gyárral. Emellett a cég nemcsak új modelleket, hanem az alkatrészek is forgalmazza.

Tény, egy kultikus gyártmány tér vissza hosszú idő után Magyarországra – még akkor is, ha ez a Lada már nem az a Lada. A 21. század „vissza a múltba” divatjára megfelelő marketingstratégia építhető a Lada a részéről, hiszen sokaknak még a klasszikus, 1970-ben debütált 2101-es, azaz 1200-as modell vagy éppen az 1984-ben bemutatott 2108-as, azaz Samara jut eszébe a márkáról. Különböző típus ide vagy oda: egymillió Lada országa voltunk. A Kádár-korszak autójáról pedig jó néhány dal is született. Az egyik talán legismertebb a Vágó Istvánnal felálló Favágó együttes nótája, a Lada ballada, íme:

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.