Nem az orosz partneren múlik a metrófelújítás

A Metrovagonmas Moszkva melletti üzeme 2018-ig 222 kocsit hoz rendbe.

Bodacz Péter
2016. 11. 14. 13:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak olyan Oroszországba felújításra küldött metrókocsik, amelyekből lényegében semmit nem sikerült megmenteni, azaz teljesen újakat kap vissza a BKV – egyebek mellett ez is kiderült azon a sajtóúton, amelyet a 3-as metró felújítását végző Metrovagonmas gyárába szerveztek magyar újságírók részére a Moszkva melletti Mityiscsibe. Daria Marku, a cég külföldi kapcsolatokért felelős vezetője kifejtette, az eredeti elképzelések szerint a kocsiszekrény és a vázszerkezet menthető elemeit, valamint a metróvezető kabinjának ajtaját tartanák meg, ám előfordul, hogy annyira rossz állapotú vagonok érkeznek az üzembe, hogy teljes egészében selejtezni kell őket. Szavai szerint összességében a 222 kocsiból álló flotta alkatrészeinek, szerkezeti elemeinek hetven százaléka lesz vadonatúj, de szinte kocsinként változó, hogy mit lehet és mit nem lehet megmenteni. Eddig a legrégebbi, negyvenéves kocsikat küldték el javításra Budapestről, ezeket – mint Daria Marku fogalmazott – csak a festék tartotta össze.

Az első felújított metró nyáron érkezett vissza Mityiscsiből. Akkor a hazai szaksajtó arról számolt be, hogy a szerelvény gyakorlatilag teljesen új. Az ügy miatt a Demokratikus Koalíció feljelentést tett, mondván hivatali visszaélés és versenykorlátozás gyanúját veti fel, hogy a BKV felújításnak álcázva szerez be új szerelvényeket. – Hát már az is baj, ha tételezzük fel, jobb metrót kapunk a pénzünkért, mint számítottunk rá? – reagált a vádakra Tarlós István főpolgármester.

Bár a munkába több gyártócsarnokban és a „magyar” kocsik végszerelési fázisában is betekintettünk, arról a Metrovagonmas üzemében sem győződhettünk meg, hogy egyáltalán eljutnak-e Budapestről Mityiscsibe a lerobbant ko­csik. Az ezt firtató újságírói kérdéseket azzal hárították el az üzem vezetői, hogy a szerelvények vámterületen várják a felújítást, így azokat nem tudják megmutatni. A kétségeket csak erősíti, hogy a projektről szóló, a gyár irodaházának közösségi tereiben a magyar sajtódelegáció jelenléte alatt folyamatosan futó promóciós rövidfilm is kizárólag Budapesten készült kockákat tartalmazott a régi szerelvényekről.

A főváros egyébiránt 69 milliárd forint hitelből finanszírozza a 37 darab, hat kocsiból álló vonat felújítását. Vlagyi­mir Dzjuban, a beruházás technikai vezetőjének tájékoztatása szerint a munkálatok összköltsége – még úgy is, hogy gyakorlatilag újragyártott metrókat kapunk vissza – jelentősen alacsonyabb, mint a „valódi” új kocsik gyártása esetén. Ez pedig abból fakad, hogy bár a fő szerkezeti elemeket (motort, forgóvázat, szellőzőrendszert) mindenképp kicserélik, és az ajtókat nyitó hidraulikus rendszer helyét is elektromos rendszer veszi át, egy sor más esetben a legmodernebb technikai eszközöket mégsem használhatják fel, mivel a kocsiszekrény és a vázszerkezet ezt nem tenné lehetővé. Egyebek között ez az oka annak is, hogy légkondicionáló helyett ventilátorokkal szerelik fel az utaskabint. Egy új, szériában – tehát nem extra igények szerint – gyártott kocsi, mint megtudtuk 15–30 százalékkal lenne drágább, mint a felújítás. Ez az ár lényegében megegyezik a Budapesten is használt Alstom vagy a spanyol CAF metróinak árával. A felújított vonatok ugyanakkor a legfontosabb műszaki paramétereiket tekintve korszerűnek fognak számítani: a motorokat a japán Hitachi szállítja, a fékrendszert a német Knorr-Bremse, a futóművet pedig a CAF, megfelelően a BKV igényeinek. A Metrovagonmas három év garanciát vállal a szerelvényekre, amelyek tervezett élettartama harminc év – megfelelő karbantartás mellett.

A vállalatnál egyébiránt a vállalható garancia kapcsán vetődtek fel aggályok a budapesti infrastruktúrára vonatkozóan. Mint Vlagyimir Dzjuban kifejtette, az amortizáció szempontjából a sínpálya állapota a legfőbb szempont, ám ezen a téren megfelelő a 3-as vonal állapota. Vagyis elméletileg nincs akadálya, hogy a vonal rekonstrukcióját megelőzően már forgalomba helyezzék a felújított szerelvényeket.

A Metrovagonmas becslése szerint a prototípus szerelvény január második fe­lében szerezheti meg a magyar hatóságoktól a típusengedélyt. A prototípuson kívül még egy vonatot már leszállított a gyár, a következő – az újságíróknak a felújítás alatt bemutatott – szerelvény pedig december elején érkezhet a magyar fővárosba. A szerelvények felújítása a tervek szerint 2018-ban fejeződik be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.