Vannak olyan Oroszországba felújításra küldött metrókocsik, amelyekből lényegében semmit nem sikerült megmenteni, azaz teljesen újakat kap vissza a BKV – egyebek mellett ez is kiderült azon a sajtóúton, amelyet a 3-as metró felújítását végző Metrovagonmas gyárába szerveztek magyar újságírók részére a Moszkva melletti Mityiscsibe. Daria Marku, a cég külföldi kapcsolatokért felelős vezetője kifejtette, az eredeti elképzelések szerint a kocsiszekrény és a vázszerkezet menthető elemeit, valamint a metróvezető kabinjának ajtaját tartanák meg, ám előfordul, hogy annyira rossz állapotú vagonok érkeznek az üzembe, hogy teljes egészében selejtezni kell őket. Szavai szerint összességében a 222 kocsiból álló flotta alkatrészeinek, szerkezeti elemeinek hetven százaléka lesz vadonatúj, de szinte kocsinként változó, hogy mit lehet és mit nem lehet megmenteni. Eddig a legrégebbi, negyvenéves kocsikat küldték el javításra Budapestről, ezeket – mint Daria Marku fogalmazott – csak a festék tartotta össze.
Az első felújított metró nyáron érkezett vissza Mityiscsiből. Akkor a hazai szaksajtó arról számolt be, hogy a szerelvény gyakorlatilag teljesen új. Az ügy miatt a Demokratikus Koalíció feljelentést tett, mondván hivatali visszaélés és versenykorlátozás gyanúját veti fel, hogy a BKV felújításnak álcázva szerez be új szerelvényeket. – Hát már az is baj, ha tételezzük fel, jobb metrót kapunk a pénzünkért, mint számítottunk rá? – reagált a vádakra Tarlós István főpolgármester.
Bár a munkába több gyártócsarnokban és a „magyar” kocsik végszerelési fázisában is betekintettünk, arról a Metrovagonmas üzemében sem győződhettünk meg, hogy egyáltalán eljutnak-e Budapestről Mityiscsibe a lerobbant kocsik. Az ezt firtató újságírói kérdéseket azzal hárították el az üzem vezetői, hogy a szerelvények vámterületen várják a felújítást, így azokat nem tudják megmutatni. A kétségeket csak erősíti, hogy a projektről szóló, a gyár irodaházának közösségi tereiben a magyar sajtódelegáció jelenléte alatt folyamatosan futó promóciós rövidfilm is kizárólag Budapesten készült kockákat tartalmazott a régi szerelvényekről.