– Tiszteletben tartjuk az Európai Bizottság döntését, de határozottan kiállunk a versenyszabályok megváltoztatásáért, hogy az európai ipart egyesíteni és erősíteni lehessen – mondta Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter egy minapi szakmai tanácskozáson a CNBC-nek. – Nézzünk szembe a valósággal: hatalmas kihívással szembesülünk a kínai ipar növekedése miatt. Erre mit teszünk mi: megosztjuk az európai erőket vagy megpróbáljuk egyesíteni? – tette fel a kérdést a politikus. A Siemens vezérigazgatója, Joe Kaeser ugyanott azt mondta, hogy a brüsszeli határozat, amely miatt megtiltották a cégegyesülést, elavult, harmincéves jogszabályokon alapul.
Mint emlékezetes, az Európai Bizottság a hónap elején elutasította a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését, mondván, hogy az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal.
A két vasúti gyártó azzal indokolta egyesülési szándékát, hogy a világpiacon közösen fel tudják venni a versenyt a kínai CRRC-vel, amely már domináns szereplő. A CRRC-nek egyébként Budapesten is van irodája 2016 óta, és mint köztudott, érdeklődik a reptéri vasút megépítése iránt. Az Alstom többek közt a TGV nagy sebességű vonat gyártójaként ismert, európai piaci részesedése 33 százalék, a Siemensé, amely fejlesztette és gyártja az ICE-t, 17 százalék. Világpiaci részesedésük együttesen ugyanakkor csak hét, illetve három százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint.
A francia TGV évtizedeken keresztül csak a japán Sinkanszennel versenyzett, azonban az utóbbi évtizedben Kína is megjelent a világpiacon. Először csak mint vevő, aztán már gyártóként is.

Fotó: Reuters
A kínai nagy sebességű vasúthálózat mérete rohamtempóban növekszik, év végére közel harmincezer kilométeres lesz, amit tíz év alatt sikerült kiépíteni. Ezeken a vonalakon 251–350 km/óra csúcssebességű szerelvények közlekednek. A külföldről vásárolt vonatok alapján a kínai vasútgyártó, a CRRC továbbfejlesztett változatot hozott létre, amely a Sztenderd Kínai Motorvonat nevet viseli, de Fuxing néven is ismert – tette közzé az Iho.hu.