Európai csúcsvonatokkal vennék fel a versenyt a kínai szuperexpresszel

Nem tett le arról a francia Alstom és a német Siemens vezetése, hogy „európai bajnokot” hozzon létre a két vasútijármű-gyártóból. Ez a siker reményével vehetné fel a versenyt a kínai óriással, a CRRC-csoporttal, amely jelenleg a világpiac több mint kétharmadát birtokolja.

2019. 02. 18. 16:00
Logo of French engineering group Alstom is seen on a cap of an employee at the plant in Aytre near La Rochelle
Az elutasított két cég világpiaci részesedése mindössze töredéke az ázsiai óriásénak Fotó: Regis Duvignau Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tiszteletben tartjuk az Európai Bizottság döntését, de határozottan kiállunk a versenyszabályok megváltoztatásáért, hogy az európai ipart egyesíteni és erősíteni lehessen – mondta Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter egy minapi szakmai tanácskozáson a CNBC-nek. – Nézzünk szembe a valósággal: hatalmas kihívással szembesülünk a kínai ipar növekedése miatt. Erre mit teszünk mi: megosztjuk az európai erőket vagy megpróbáljuk egyesíteni? – tette fel a kérdést a politikus. A Siemens vezérigazgatója, Joe Kaeser ugyanott azt mondta, hogy a brüsszeli határozat, amely miatt megtiltották a cégegyesülést, elavult, harmincéves jogszabályokon alapul.

Mint emlékezetes, az Európai Bizottság a hónap elején elutasította a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését, mondván, hogy az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal.

A két vasúti gyártó azzal indokolta egyesülési szándékát, hogy a világpiacon közösen fel tudják venni a versenyt a kínai CRRC-vel, amely már domináns szereplő. A CRRC-nek egyébként Budapesten is van irodája 2016 óta, és mint köztudott, érdeklődik a reptéri vasút megépítése iránt. Az Alstom többek közt a TGV nagy sebességű vonat gyártójaként ismert, európai piaci részesedése 33 százalék, a Siemensé, amely fejlesztette és gyártja az ICE-t, 17 százalék. Világpiaci részesedésük együttesen ugyanakkor csak hét, illetve három százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint.

A francia TGV évtizedeken keresztül csak a japán Sinkanszennel versenyzett, azonban az utóbbi évtizedben Kína is megjelent a világpiacon. Először csak mint vevő, aztán már gyártóként is.

Az elutasított két cég világpiaci részesedése mindössze töredéke az ázsiai óriásénak
Fotó: Reuters

A kínai nagy sebességű vasúthálózat mérete rohamtempóban növekszik, év végére közel harmincezer kilométeres lesz, amit tíz év alatt sikerült kiépíteni. Ezeken a vonalakon 251–350 km/óra csúcssebességű szerelvények közlekednek. A külföldről vásárolt vonatok alapján a kínai vasútgyártó, a CRRC továbbfejlesztett változatot hozott létre, amely a Sztenderd Kínai Motorvonat nevet viseli, de Fuxing néven is ismert – tette közzé az Iho.hu.

A CR400AF típusú szerelvényeket 400 km/órás legnagyobb sebességre tervezték, de a gyakorlatban legfeljebb háromszázötvennel haladnak. Egy tizenhat kocsis Fuxing-szerelvényben ezerkétszáz fő utazhat, ebből százhetven első- vagy üzleti osztályon. A 2012 óta fejlesztett CR400AF nagy sebességű vonatok nyolckocsis változata 2016 augusztusa, tizenhat kocsis változata 2018 júniusa óta üzemel menetrend szerinti forgalomban a Peking–Sanghaj, Peking–Hongkong nagy sebességű és a Peking–Tiencsin intercity-vonalakon.

Érdekes, hogy a CRRC ugyancsak fúzióval jött létre 2015-ben, és az indoklás éppen az volt, hogy az egyesülés a világ vezető cégei közé emeli majd a járműgyártót, így nagyobb eséllyel lesznek képesek felvenni a versenyt a német Siemensszel, a kanadai Bombardier-vel vagy a francia Alstommal.

Az Európai Bizottság döntése mögött egyesek nemcsak versenyjogi aggályokat véltek felfedezni, de ellenérdekelt országok lobbiját is: Spanyolország, Hollandia, Belgium és Nagy-Britannia is aggályát fejezte ki a piaci koncentráció miatt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.