Tovább bővült 2018-ban az érvényes hálózat-hozzáférési szerződéssel rendelkező vasútvállalatok, vagyis a cargomagánvasutak száma, így az év végén már 49 cég közlekedhetett a MÁV pályahálózatán.
A partnerek számának növekedésével a vasúttársaságnak az előző évhez képest közel két százalékkal magasabb, több mint 95,3 milliárd forint árbevétele származott a pályadíjakból. Tavaly 1,36 millió vonat körülbelül közel 101,6 millió kilométert tett meg hazánkban. Ebből a személyszállító vonatok 77,8 millió, míg a tehervonatok 18,7 millió kilométert futottak.

Fotó: Éberling András
Az árufuvarozási vasútvállatok közül piacvezető a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt., míg a második legjelentősebb vállalat az MMV Zrt., és dobogós helyen végzett a GYSEV Cargo Zrt. is. A vasúti árutovábbítás felfutásának hajtóerejét elsősorban a belföldi forgalom növekedése jelentette, ami feltehetőleg az anyag- és szállításigényes építőiparnak és az autóiparnak köszönhető.
A cargovállalatok nagyobb teljesítményre is képesek lettek, azonban a kiterjedt építkezések miatt nehezen átjárható a hazai hálózat. A pályafelújítások miatt a szerelvények kénytelenek a korábbinál hosszabb úton és hosszabb ideig közlekedni. Az RCH-nál például 20-30 százalékkal nőtt a fuvarozási idő, egy átlagos tehervonat menetideje pedig másfélszer olyan hosszú, mint amennyit a menetrendje indokolna.
A magánvasutak teljesítménye szoros összefüggésben van a nemzeti vasútvállalat működésével. A MÁV-csoport személyszállító tagvállalata, a MÁV-Start ugyanúgy használója a MÁV Zrt. által kezelt és fenntartott pályahálózatnak, mint a magánvasutak.
A pályahasználati díjat úgy képzik, hogy felosztják a használók között. Ha több szerelvény használ egy szakaszt, ott egy-egy használóra kevesebb díj jut. A magánvasutak aktivitásának növekedésével csökken a személyszállító szerelvények díja. Tavaly a pályadíj 80 százalékát fizette a MÁV-Start – vagyis részben az utasok, részben az adófizetők –, és csak 20 százalékát a profitérdekelt magáncégek.
A vasúti árufuvarozás liberalizált a magyar vasúthálózaton. Az irányvonati közlekedésben komoly piaci verseny alakult ki a megbízásokért a piaci szereplők között. A magyarországi érintettségű vasúti fuvarfeladatok között az export-, import- és tranzitszállítások dominálnak,