Fejlesztések drágítják a lakásokat

A 3-as metró felújítása és az 1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig, a forgalmas közterületek, mint a budai Széna tér vagy a VIII. kerületi Orczy tér megújulása mind olyan tényezők, amelyek a lakások drágulását is magukkal hozzák. A felértékelődés jellegzetes példája az elmúlt évekből a 4-es metró, amelynek megállóinál pár év alatt több mint kétszeresükre nőttek a lakásárak.

2019. 04. 27. 10:34
Az 1-es villamos nyomvonalának meghosszabbításával könnyebben elérhető lesz a Kelenföldi pályaudvar Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési fejlesztések általában az ingatlanpiacot is kedvezően befolyásolják, de ez fordítva is igaz: az újonnan beépülő városrészek és a növekvő lakosságszám szükségessé teszi a közúti és közösségi közlekedési lehetőségek bővítését. Az OTP Ingatlanpont elemzése szerint az utóbbi évek egyik leglátványosabb ingatlanpiaci fellendülésében a 4-es metró átadásának is jelentős szerepe volt, különösen a XI. kerületben.

– A Bikás parknál a metró 2014-es átadása óta a lakásárak mintegy 130 százalékkal növekedtek, azaz bőven megkétszereződtek, és 22 kisebb-nagyobb projekt keretében ötszáz lakás épült meg vagy épül jelenleg a szűkebb környéken. Noha a metró átadása egybeesett az ingatlanpiaci fellendülés kezdetével, ezek az eredmények részben a javuló tömegközlekedési helyzet áldásos következményei is – mutatott rá Valkó Dávid, az ingatlanközvetítő hálózat vezető elemzője.

A Budapesti mobilitási terv 2030 című dokumentumot elemezve az OTP Ingatlanpont azt írta: a jelenleg is zajló vagy a következő évekre tervezett fejlesztések újabb nagy felértékelődést okozhatnak az érintett területeken. Szintén Újbuda jár jól az 1-es villamosvonal meghosszabbításával a Kelenföldi pályaudvarig. A Fehérvári út, a Szerémi út vagy a Budafoki út ipartelepei helyén több száz lakásos társasházak és irodaházak nőnek ki a földből. A Kopaszi-gát óriási ingatlanberuházása megelőzi a terület tömegközlekedési fejlesztéseit, noha már készülnek a fonódó villamos meghosszabbításának tervei.

A legtöbbeket érintő nagyberuházás, a 3-as metró felújításának első szakasza véget ért, és várhatóan 2022-re a teljes vonal megújul. Csak az elmúlt öt évben több mint kétszeresére nőtt az átlagos lakásár a XIII. kerületben, amely jelenleg országos szinten az új lakások építésének központi helyszíne. A Magyar Idők korábbi cikke szerint a 3-as vonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbításával az érintett városrész kifejezetten vonzóvá válik. A Balla Ingatlan számításai szerint ezért azonnali, akár 10-15 százalékos felértékelődésre lehet számítani a környék ingatlanpiacán.

Az 1-es villamos nyomvonalának meghosszabbításával könnyebben elérhető lesz a Kelenföldi pályaudvar
Fotó: Éberling András

Nemsokára elkezdődnek a munkálatok az I. és a II. kerület határán fekvő Széna téren, amelynek megújulásával kisebb forgalmú, több zöldfelülettel rendelkező, élhetőbb közteret kapnak a környékbeliek. Az ottani ingatlan­árak már ma sem alacsonyak, hiszen a teret övező irányítószámok alatt ma is átlagosan 617 ezer és 755 ezer forint között alakul a lakások négyzetméterára. Az utóbbi évek tudatos városrehabilitá­ciójának köszönhetően a korábban rossz hírű II. János Pál pápa tér vagy a Teleki tér jó hangulatú, világos és élhető köztérként éledt újjá, ami magával húzta a környék ingatlanárait is. Az Orczy tér nagyszabású felújítási munkálataitól is ez várható: jelenleg alig négyszázezer forint az átlagos négyzetméterár, de a negyed rehabilitációjával jó befektetés lehet a környéken ingatlant vásárolni.

A külső városrészekben is több fejlesztés javíthatja az életminőséget. A XVII. kerületben a Cinkotai út és a Keresztúri út közvetlen összekötésével csökkenhet a Jászberényi út és a Pesti út forgalma. Ez sokat hozzátehet a rákosligeti kertvárosi ingatlanok értékéhez, ahol jelenleg a budapesti árszint alatt, nagyjából 35-40 millió forintért lehet hozzájutni egy átlagos sor- vagy családi házhoz.

Felsóhajthatnak az M3-as autópálya közelében élők is, mert tovább építik a zajvédő falat a XV. kerületi Wesselényi utca és a Szentmihály út között. A környék lakói visszakaphatják a csöndes zöldövezeti környezetet, ami tovább növelheti az átlagosan 350 ezer forintos négyzetméterárat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.