– Sokak számára szokatlannak tűnhet, hogy az állam a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként tavaly létrehozott egy olyan ügynökséget, amely a divat és a dizájn területén tevékenykedik.
– Ezek a területek valaha virágoztak Magyarországon, aztán a XX. század második felében az iparág fokozatosan elvesztette az erejét. Ezért is óriási dolog, hogy a divat és a dizájn állami támogatást és figyelmet kap. Az állami szerepvállalás csak itthon tűnik furcsának, a világ számos országában ez bevett gyakorlat. Ennek oka, hogy a divatipar és a dizájnágazat támogatása nemzetgazdasági szempontból is jelentős értéket teremt. Portugáliában és Ausztriában is jelen van az állam ezen a területen, de mondhatnám példaként a British Fashion Councilt is. Ebben az iparágban a nemzetközi sikerek elérésének óriási tőkeigénye van, emellett ha a szereplők nem összefogottan, átgondoltan lépnek, akkor nagyon csekély a siker esélye.
– Mi a Magyar Divat és Design Ügynökség (MDDÜ) küldetése?
– Az ügynökség célja a hazai divat- és dizájnipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Végső célunk, hogy Magyarország a divatban és a dizájnban tekintetében is régiós központtá váljon. Ennek érdekében arra törekszünk, hogy felépítsünk egy struktúrát az iparágon belül, valamint szakmai támogatást nyújtsunk a divat és a dizájn iparági szereplőinek. Négy területen tudunk segítséget nyújtani: az oktatásban, a gyártásban és a kereskedelemben, valamint segítünk a tervezők hazai és nemzetközi stabilitásának megőrzésében. Tavaly nyáron például kötöttünk egy stratégiai megállapodást az olasz Camera Nazionale della Moda Italianával. A három évre szóló egyezség szerint magyar márkákat segítünk piacra az ő mentorálásukkal. 2018-ban a mentorprogram keretében kivittük a szakmai alapon kiválasztott tervezőket Milánóba, ahol szakemberekkel találkozhattak: a PR-től a marketingig számos terület szakértőjének tehettek fel kérdéseket, emellett olasz tervezőkkel és gyártókkal is találkozhattak. Végül egy divatbemutató keretében bemutatkozott a nyolc általunk mentorált márka. A tervezők megismerhették egyes showroomok vezetőit is, ahol felmérhették, hogy milyen szempontjai vannak egy-egy kollekció kiválasztásának.
– Mi az a showroom?