Hamarosan a kormány elé kerül a divatipari stratégia

Hamarosan a kormány asztalára kerül a tavaly létrehozott állami szervezet, a Magyar Divat és Design Ügynökség által megalkotott hazai divatipari stratégia munkaanyaga. Az elhivatott szakmai munkáról, a nemzetközi színtéren is már sikereket jegyző ügynökség küldetéséről a vezérigazgató, Bata-Jakab Zsófia beszélt a Magyar Nemzetnek.

2019. 04. 26. 13:36
„Nagy büszkeség a honi tervezők megjelenése Milánóban” Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

– Sokak számára szokatlannak tűnhet, hogy az állam a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként tavaly létrehozott egy olyan ügynökséget, amely a divat és a dizájn területén tevékenykedik.

– Ezek a területek valaha virágoztak Magyarországon, aztán a XX. század második felében az iparág fokozatosan elvesztette az erejét. Ezért is ­óriási dolog, hogy a divat és a dizájn állami támogatást és figyelmet kap. Az állami szerepvállalás csak itthon tűnik furcsának, a világ számos országában ez bevett gyakorlat. Ennek oka, hogy a divatipar és a dizájnágazat támogatása nemzetgazdasági szempontból is jelentős értéket teremt. Portugáliában és Ausztriában is jelen van az állam ezen a területen, de mondhatnám példaként a British ­Fashion Councilt is. Ebben az iparágban a nemzetközi sikerek elérésének óriási tőkeigénye van, emellett ha a szereplők nem összefogottan, átgondoltan lépnek, akkor nagyon csekély a siker esélye.

– Mi a Magyar Divat és Design Ügynökség (MDDÜ) küldetése?

– Az ügynökség célja a hazai divat- és dizájnipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező ­kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Végső célunk, hogy Magyarország a divatban és a dizájnban tekintetében is régiós központtá váljon. Ennek érdekében arra törekszünk, hogy felépítsünk egy struktúrát az iparágon belül, valamint szakmai támogatást nyújtsunk a divat és a dizájn iparági szereplőinek. Négy területen tudunk segítséget nyújtani: az oktatásban, a gyártásban és a kereskedelemben, valamint segítünk a tervezők hazai és nemzetközi stabilitásának megőrzésében. Tavaly nyáron például kötöttünk egy stratégiai megállapodást az olasz Camera Nazionale della Moda Italianával. A három évre szóló egyez­ség szerint magyar márkákat segítünk piacra az ő mentorálásukkal. 2018-ban a mentorprogram keretében kivittük a szakmai alapon kiválasztott tervezőket Milánóba, ahol szakemberekkel találkozhattak: a PR-től a marke­tingig számos terület szakértőjének tehettek fel kérdéseket, emellett olasz tervezőkkel és gyártókkal is találkozhattak. Végül egy divatbemutató keretében bemutatkozott a nyolc általunk mentorált márka. A tervezők megismerhették egyes showroomok vezetőit is, ahol felmérhették, hogy milyen szempontjai vannak egy-egy kollekció kiválasztásának.

– Mi az a showroom?

– A disztribúciós lánc egyik legfontosabb eleme. Az nagyon ritka, hogy valaki besétál egy üzletbe, és ott el is tudja adni a kollekcióját. A showroomokba mennek el a nagykereskedelmi láncok vevői, és ők nézik ki, hogy a következő szezonban mely márkákat vigyék be az üzleteikbe. A showroom az a terület, ahonnan kikerülnek a termékek az egyes üzletekbe, vagyis képviseli a márkákat és eladást tud generálni. Hihetetlen, hogy hova jutottunk az elmúlt nyolc-kilenc hónapban, amióta létezik az MDDÜ és óriási büszkeséggel tölt el, hogy a magyar tervezők meg tudtak jelenni a milánói divathéten. Az pedig külön öröm, hogy a mentoráltjaink felkeltették három showroom érdeklődését Milánóban, akik aztán később eljöttek az itthon megrendezett Budapest Central ­European Fashion Weekre. Ez volt az első rendezvény, amelyet az ügynökség létrehozása után megvalósítottunk, és a kezdeti siker után tovább is tudott fejlődni.

„Nagy büszkeség a honi tervezők megjelenése Milánóban”
Fotó: Kurucz Árpád

– A miniszterelnök korábban azt mondta, hogy támogatni kell a magyar vállalkozásokat külföldön, hogy azok profitot hozzanak haza. Az ügynökség működése is erről szól?

– Alapvetően így van. A nemzetközi színtérre lépés egy nagyon hosszú folyamat, a sikerhez egymást követő több szezonon keresztül jelen kell lennünk ezeken a rendezvényeken. A célunk, hogy felkészítsük a márkáinkat a szereplésre, és szakmai támogatásunknak köszönhetően ne a saját bőrükön tapasztalják meg a nehézségeket. Figyelembe véve a nemzetközi gyakorlatot, a magyar divat- és dizájnmárkák nemzetközi promotálását egy egységes, erős, Budapest fókuszú ernyőmárka alatt valósítja meg az ügynökség, amely kifejezi a magyar divat és dizájn egyedi jellegét és potenciálját. Ez lehetőséget ad a hazai márkák összefogására. Tehát a szervezet által szervezett nemzetközi megjelenéseken egy ernyőmárkát használunk, ez a Budapest Select, amellyel sokkal erősebbek vagyunk egy ilyen hatalmas piacon.

– Van olyan elvárás a divatipari mentoráltak felé, hogy magyar munkaerővel dolgoztatva itthon állítsák elő termékeiket?

– Az alapanyag pont az egyik gyengeség, minimális az előállítás itthon, és az nem tudja kiszolgálni ezt az iparágat. Az általánosságban elmondható, hogy minden márka nagyon tudatosan törekszik arra, hogy magyar munkaerővel dolgozzon, itthon gyártson és ha megoldható, magyar alapanyagokat használjon. A Budapest név és a magyar identitás egyre meghatározóbb a márkák esetében.

– Az ügynökség a létrejöttekor vállalta a magyarországi divatipari stratégia megalkotását, amelynek célja, hogy hazánk a régió divatközpontjává váljon. A hírek szerint pedig a dokumentum hamarosan a döntéshozók asztalára kerülhet.

– Igen, a munkaanyag elkészült. Célunk, hogy ez a kormány által elfogadott stratégiává váljon, ennek előkészítését megkezdtük. A munkaanyag hat fő stratégiai pillér köré szervezné a magyar divatágazat újbóli fellendítését: ezek a szakmai koordináció erősítése, az iparág marketingjének és promóciójának hatékonyabbá tétele, a hazai divatipari termékek kereskedelmi és exportlehetőségeinek javítása, a minőségi és elérhető gyártás fejlesztése, valamint a nemzetközi színvonalú oktatás elősegítése.

– Mi változhat a stratégia elfogadásával?

– Egy piackutató cég bevonásával felmértük a szakma különböző szerep­lőinek igényeit. Felmértük a nemzetközi helyzetet, különös tekintettel a szomszédos országokra, majd a fogyasztói oldalon nyert tapasztalatokat is beépítettük. A divatstratégia az iparágat érintő kihívásokra ad választ. Példaként említhető, hogy lényegében nincs megfelelő kommunikáció a szereplők között: a gyártók alig tudnak a tervezőkről és fordítva. Az ügynökség segítené a szereplők szakmai értelemben vett egymásra találását. De egy tervező hozzánk fordulhat akkor is, ha például egy showroommal szeretné felvenni a kapcsolatot. Kiemelt területet jelent számunkra az oktatás- és a gyártásfejlesztés is. Szeretnénk perspektívát nyújtani a divat és dizájn területén tanuló és dolgozó fia­talok számára, erősíteni a vállalkozói szemléletet a kreatív iparágban, elősegíteni az innovatív és digitális megoldások megjelenését. A gyártás területén pedig a hazai kapacitás folyamatban lévő felmérése mellett az idén fókuszban lesz az iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása. Azt látjuk ugyanis, hogy jelenleg ez a terület küzd a legégetőbb problémákkal. Ezek mellett az is lényeges, hogy az MDDÜ segít abban is, hogy a Magyarországra látogató turisták megtalálhassák a magyar divat- és dizájnipari termékeket. A turisták e területen jellemző költéseinek növelése, illetve a márkák megismertetése céljából egy hiánypótló budapesti inkubációs üzletet is tervezünk létrehozni.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.