A jövő év elején érkeznek meg az első Stadler KISS motorvonatok a MÁV-Start flottájába, előbb tizenegy, majd újabb nyolc, egyenként hatszáz ülőhelyes szerelvény. Az új, nagy befogadóképességű vonatokat a váci és a szolnoki vonalra vezényli ki a MÁV-Start, részben mert ezek a legtöbb elővárosi utast kiszolgáló villamosított vonalak, részben mert ezeken nincsen kritikus szűk keresztmetszet, vagyis gondot okozó alagút.
A KISS motorvonatok magassága 4595 milliméter, míg a FLIRT-ök esetében ez az adat 4281, vagyis a különbség kicsivel több mint harminc centiméter, szinte elhanyagolható. De csak szinte, ugyanis a hazai pályákon vannak olyan alagutak, ahol ez a harminc centiméter is számít.
Ilyen például a Kelenföld és Déli pályaudvar közötti szakasz alagútja. Erről a Márvány utcai műtárgyról sokat hallhattunk, amikor 2015-ben részben beomlott, és csak hosszú hónapok alatt tudták helyreállítani. Ennek az alagútnak a kialakítása jelenleg nem teszi lehetővé egy KISS-szerelvény áthaladását – mondta el a Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen Kormányos László, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
De egyáltalán, miért kellene eljutnia a KISS-eknek Kelenföldről a Délibe? Azért, mert a nyári szünidő idején a vasúttársaság a balatoni forgalomba kívánja állítani a korszerű járműveket, akkor pedig a Déliből kellene indítani azokat. Ideiglenesen, amíg a problémát nem oldják meg, Kelenföld lesz a KISS vonatok végállomása – mondta Kormányos László, aki szerint a néhányszor tíz centiméteres magassági problémát a vasúti pálya ágyazatának átalakításával meg tudják majd oldani. Hasonló gondot okozna az esztergomi vonal alagútja is, azonban ott FLIRT-ök járnak, és nincsen tervben, hogy emeletes vonatokat vezényelnének a szakaszra.
Sürgető feladat azonban a Kőbánya-Kispest vasútállomás alkalmassá tétele a KISS-ek fogadására, hiszen a magasabb építésű járművekhez kell igazítani a felsővezetéket és a peronokat is. Az emeletes vonatokat a Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalak agglomerációs forgalmának biztosítására közlekedteti majd a vasúttársaság. A Köki felújítása azonban évek óta csúszik, hírek szerint a terület tulajdonjogi rendezetlensége miatt. A közelmúltban írta ki az állami beruházó a felújítás tervezési pályázatát, amely remélhetően ezúttal sikeres lesz.