Parázs közéleti vita támadt arról a lapunk által ismertetett kormányzati elképzelésről, hogy megfelelő informatikai fejlesztés segítségével bizonyos autópályák bizonyos szakaszain bizonyos időben meg lehessen nyitni a leállósávot.
A téma közérdekű, hiszen éppen ezeken a hétvégéken az M7-es szinte menetrend szerint bedugul, akár tíz kilométeres kocsisorok araszolnak órákon át a tűző napon. A kétsávos autópálya leállósávjának a megnyitása ötven százalékkal növeli az adott szakasz áteresztőképességét, vagyis felére csökkenhet a dugók hossza, az araszolás időtartama.
A témát ismertető laptársaink közül volt, amelyik fotókat közölt a német autópályákon jelenleg is használt műszaki megoldásról, vagyis hogy az út fölé helyezett változó jelzésképű információs táblákon – valójában nagy méretű kijelzőkön – mutatják a járművezetőknek, hogy melyik sáv van nyitva, melyik zárva. Hasonló piktogramok ezek, mint amiket az autópályák fizetőkapuinál alkalmaznak.

Fotó: Europress/AFP
Cikkünk nyomán megszólaltak autós civil szervezetek és jogi, valamint közlekedési szakértők, akik többségében kétségeiket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy megvalósítható-e ez a magyar viszonyok között. Akadt, aki szerint ha nincs leállósáv, mit kezdünk majd az elakadt járművekkel vagy hogyan közelítik meg a tűzoltók, mentők a tömegkarambol helyszínét.
Az is figyelemre méltó észrevétel, hogy az ilyen szakaszon lévő le- és felhajtók lassító- és gyorsítósávjait mivel helyettesítjük majd. A vitában megszólalt a kormány, amely közölte, hogy jelenleg csak elméleti lehetőségként vizsgálja a leállósávok időszakos megnyitását. Az útdíjszedő (NÚSZ) pedig azt jelezte, hogy informatikai rendszere szükség esetén képes támogatni ezt a célt.
A bíráló észrevételek jogosak és helyénvalók a jelenlegi körülmények között, azonban a helyzet néhány év alatt gyökeresen megváltozhat – mondta el lapunknak egy, az európai okosút-fejlesztésekre rálátó szakember. Ma az autópályákon és általában a közutakon jogszabályok és forgalomtechnikai eszközök: felfestések, KRESZ-táblák, közlekedési lámpák irányítják a járműveket.