A magántulajdonú vállalkozások esetében közismertek a családi értékekben rejlő gyökerek. Ugyanakkor pusztán a családi tulajdon, illetve kontroll megtartása önmagában még nem jelent garanciát arra, hogy a vállalkozás túléli a következő évtizedeket. A Deloitte kutatása során megkérdezett 791 családi tulajdonú vállalkozás vezetőinek válaszaiból úgy tűnik ugyanis, hogy az általános vélekedéssel ellentétben az egyre gyökeresebb piaci változások és az azonnali reakciót igénylő kihívások hatására jellemzővé válik egyfajta szakadás a stratégiai vízió, a családi hagyaték és vagyon, illetve a rövid távú üzleti preferenciák között, az utóbbiak javára.

Fotó: Havran Zoltán
A tanulmányból kiderül, hogy a családi vállalkozásoknak a fele gondolja úgy, hogy készen áll a jövő kihívásaira, azonban az elemzésből jól látszik, hogy a tulajdonosi pozíciók, az irányítás-vezetés, az utódlás és a stratégia jelentette négy fő vizsgálati területből legalább egy esetében teljesen hiányzik a tudatosság. Az 58 országban folytatott interjúk azt mutatják továbbá, hogy a megkérdezetteknek alig 41 százaléka érez hasonló magabiztosságot az utódlási tervével kapcsolatban. Az utódlást övező kihívások megfigyelhetők operatív vezetői és tulajdonosi szinten is. Az elemzésből kiderül, hogy a vezetői utódlás kérdésében a válaszadók több mint negyven százaléka csak informális tervvel rendelkezik a jövőre nézve, és csupán 24 százalékuk alakított ki családi alkotmányt vagy ahhoz hasonló jogi eszközt az utódlással kapcsolatos kérdések rendezésére.
Különösen érdekes, hogy a családi vállalkozások hosszú távú orientációja nem feltétlenül jelenti azt, hogy a stratégiára vonatkozó tervek öt évnél hosszabb időre szólnak. Az elemzés rámutat, hogy a válaszadók 47 százaléka rendelkezik formális hosszú távú stratégiá-val, 46 százaléka csak a következő két–öt évre fókuszál, míg 18 százalékuk csupán a következő egy évre tervez előre.