Tavaly történelmi csúcsot ért el a GDP arányos K+F ráfordítás. A további növekedésben kiemelt szerepe lehet a családi vállalatoknak, hiszen a cégek több mint kétharmada családi tulajdonban van. A K&H családi vállalatok kiválósági díj ezért idén új, innovációs kategóriával bővül. A K&H negyedik alkalommal keresi azokat a családi cégeket, amelyek az üzleti szektornak példát mutathatnak a generációváltás sikeres levezénylésében, a hosszú távú fenntartható működésben, a társadalmi felelősségvállalásban, valamint idei újdonságként az innováció területén tett törekvéseikkel.
A KSH legfrissebb jelentése szerint tavaly történelmi csúcsra ért a kutatás-fejlesztési (K+F) ráfordítás: 2018-ban ugyanis közel 630 milliárd forint volt az erre fordított összeg, ami a GDP 1,49 százalékának felel meg. Ilyen magas arányra a rendszerváltás óta nem volt példa.
– A K+F ráfordításoknak kiemelt szerepük van, hiszen ez az ország versenyképességének egyik mutatója, emellett pedig kulcsszerepe van a felzárkózásban is. A mostani szám örvendetes, de egyúttal azt is látni kell, hogy a jelenlegi aránnyal egyelőre még csak az Európai Unió középmezőnyében szerepelünk. Mivel hazánkban a családi vállalatok száma meghatározó – a KPMG European Family Business Barometer felmérése alapján ugyanis a vállalatok mintegy hetven százaléka ilyen vállalat –, kiemelt szerepük van az ország innovációs teljesítményében – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Fotó: Éberling András
A kutatás-fejlesztésnek nemcsak az ország versenyképességének növelésében van kulcsszerepe, hanem abban is, hogy a családi vállalatok lépést tudjanak tartani a többi nagyvállalat fejlődésével. Ehhez elengedhetetlen a piaci trendek feltérképezése és követése, a folyamatos fejlesztés, a digitalizáció és az innovatív megoldások alkalmazása. Emellett az is fontos, hogy az idősebb generáció nyitott legyen a fiatalabb munkavállalók újító ötleteire.
– A kutatás-fejlesztésnek kiemelt szerepe van a fenntartható növekedésben. Az OECD felmérése szerint a magyar cégek ugyan élnek a digitalizáció adta lehetőségekkel, sok esetben viszont az csak egy-egy speciális területet érint, ami nem feltétlenül alkalmazható a cég egészén – mondta el a szakember.