A Tesla felnő a nagy autógyárakhoz

Ötven százalékkal több autót gyártott a Tesla tavaly, mint egy évvel korábban, és terveik szerint a növekedési ütem a következő években is hasonló lesz. Az első, kizárólag elektromosautó-gyártó felnőhet a mai nagy gyártókhoz.

Fellegi Tamás Péter
2020. 01. 06. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tesla kedvező negyedik negyedéves és éves gyártási adatokat közölt, egyúttal sanghaji üzemében is beindult a termelés. Ami a közeljövőt illeti: a nemrég kiválasztott Berlin melletti területen épülő gyár évi félmillió autót fog előállítani, természetesen kizárólag elektromos meghajtásút. A milliósra felfutó gyártást a részvényesek egy része már évekkel ezelőtt vizionálta, és ezzel indokolták a cég részvényének magas árazását, a többség azonban szkeptikus volt: úgy gondolták, sosem jut el ide Elon Musk cége.

A negyedik negyedévben a cég 112 ezer darab autót gyártott, a teljes éves termelés pedig 367 ezer volt. Ez még messze van a milliós számtól, ugyanakkor ötvenszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és még csak most, illetve a jövőben áll üzembe két hatalmas, immár Amerikán kívüli gyár. Az egyik Kínában, Sanghajban, ott évi 150 ezer darabos a kapacitás, és a közelmúltban kezdődött a termelés. A másik Berlin mellett épül majd fel, és már jövőre elindul a termelés, a tervek szerint félmilliós lesz az éves kapacitás. Ez már önmagában meghaladja majd az egymilliót, és az amerikai gyár termelése is növekszik még.

De vajon hogyan jutott el ide az a cég, amely hosszú ideig nem tudott nyereségessé válni, és sokáig csak luxusautó­kat gyártott, amelyekből azonban viszonylag kis mennyiséget lehet eladni.

A kezdeti típusok a Model X és a Model S voltak, és ezekből ugyan nem lehetett sokat eladni a magas áruk miatt, de általuk már bizonyítani tudott a cég: a járművekkel a vevők elégedettek voltak, és mindenki láthatta, hogy a Tesla képes kiváló minőségben elektromos autó­kat gyártani. Eközben tovább is léptek: meg kellett oldani, hogy az elektromos autók lelkét, az akkumulátort addig fejlesszék, amíg az autó alkalmassá válik akkora út megtételére egy töltéssel, mint a belső égésű járművek. Ezért létrehozták a nevadai sivatagban a Gigafactory nevű, valóban óriási akkumulátorgyárat, és a felfutó termelés lehetővé tette, hogy a cég immár a tömegesen eladható, olcsóbb autótípus fejlesztése felé forduljon.

A 2019-es év negyedik negyedévében csaknem húszezer Model S és Model X készült
Fotó: Reuters

A részvény ára már öt-hat éve igen magasra emelkedett: a cég piaci értéke meghaladta a nagy autógyártókét, amelyek több millió autót állítanak elő évente. A részvényesek bíztak a cégben, a többség viszont hitetlenkedett, sokan shortolták is a részvényt, vagyis az esésére játszottak. Elképzelésük nem jött be: az ár magasan maradt, miközben megkezdődött a Model 3 típusú, középkategóriás jármú fejlesztése, majd gyártása. Az autót rengetegen rendelték meg: hosszasan kellett rá várniuk, nagyjából mostanra rövidült le a várakozási idő a felfutó gyártásnak köszönhetően.

A tavalyi adatok már ezt mutatják: a negyedik negyedévben gyártott 112 ezer autóból 92 ezer volt Model 3 és 19 és fél ezer Model S és Model X. A tömeggyártás tehát beindult, miközben a piac jól fogadta a Model 3-at: a kereslet folyamatos, és nemcsak Amerikában, hanem világszerte. Nem véletlen, hogy Sanghajban és Berlinben épülnek az új üzemek: ezek már főleg a Model 3-at és egy újabb típust, a Model Y-t fogják gyártani.

Mindemellett rövidesen a nemrég bemutatott pick-up, a Cybertruck gyártása is kezdődik, és nem kizárt, hogy ebből a típusból is több százezer darabra lehet igény a piacon, ráadásul a Tesla a teherautók piacán is különböző típusok gyártását tervezi, és akkor még nem is foglalkozott az olcsóbb, akár mil­liós nagyságrendben eladható fajtákkal.

Ezek alapján már az is vélelmezhető, hogy nemcsak az egymilliós határt éri el a cég, hanem akkorára nőhet, mint a legnagyobbak, amelyek öt-hatmillió autót gyártanak évente. Ez már az elektromos autó teljes diadala lesz: nem biztos, hogy a Tesla marad hosszú távon is a legnagyobb gyártó, de az már vitathatatlan, hogy az elektromos autó elterjedésének felgyorsulása jórészt Elon Musk cégének köszönhető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.