Tíz százalékkal olcsóbban adja a távolsági közlekedésben a vonatjegyeket a Deutsche Bahn (DB): miután a kormányzat az általános forgalmi adót 19-ről hét százalékra csökkentette, a vasúttársaság úgy döntött, hogy ezt teljes mértékben átengedi az utasoknak. Január eleje óta a 19,90 eurós jegyek 17,90 euróra változtak, miközben a jegy nettó ára továbbra is 16,72 euró, kisebb adótartalommal. A kedvezmény vonatkozik egyúti jegyekre, a kerékpárszállításra, az ülőhelyfoglalásra és a távolsági bérletekre is, mi több, február 1-je óta a BahnCard hűségkártya minden változata bekerült a kedvezményezett termékek közé. A német nagy sebességű vasúton, az ICE-n a legolcsóbb menetjegy most hűségkedvezménnyel 13,40 euróba kerül. A vasúttársaság szerint az árcsökkenés ötmillió embert fog arra ösztönözni, hogy a vonatozást válassza.
Ennek érdekében a német szövetségi kormány egymilliárd eurót biztosít a DB-nek, hogy harminc új ICE 4 szerelvényt vásároljon. A nagy sebességű vonatok kapacitása ezzel jelentősen nő: napi 13 ezer utassal több fér el majd ezeken a járműveken. Jelenleg a német vasúttársaság 282 nagy sebességű vasúti járművet üzemeltet, három éven belül a számuk 386-ra nőhet.
Az intézkedések célja az, hogy az embereket vonatozásra buzdítsa a kevésbé környezetbarát belföldi repülés vagy autózás helyett. Németországban ugyanis a belföldi repülés komoly versenytársa a vasútnak. A hatékony és kényelmes kötöttpályás járatok azonban elcsábíthatják a repülővel utazókat. Ennek jele, hogy tavaly novemberben a németországi belföldi légi járatok száma 12 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, miközben az interkontinentális utasok száma nőtt. A német kormány mindenesetre most arra készül, hogy emelje a légi közlekedés adóterhelését, valamint a közúti járművek hagyományos hajtóanyagainak adótartalmát úgy változtatják meg, hogy 2025-re literenként mintegy 10 centtel legyen drágább tankolni.

Fotó: REUTERS/Wolfgang Rattay
Ahogy a kötöttpályás kínálat folyamatosan növekszik, úgy tűnik, hogy sok ember inkább a vonatot veszi igénybe, ha az nem tart sokkal tovább, mint a repülőút, valamint a várakozás a repülőtéren. A klímavédelem szempontjából a rövid távú légi utak a legkedvezőtlenebbek: a szén-dioxid-kibocsátás a felszállás és a leszállás során a legmagasabb.