Közismerten meglehetősen magas Magyarországon a forgalomban lévő készpénz mennyisége, amelyből jelentősen lefaraghat a március 2-ától, azaz jövő hétfőtől induló azonnali elszámolások rendszere. Az új rendszer a korábbitól eltérően a nap 24 órájában, az év 365 napján elérhető lesz. A változások nyomán a tranzakciók átfutási ideje legfeljebb öt másodpercre csökken a korábbi négy óráról. Minden egyedi forintátutalás 10 milliós összegig azonnali fizetés lesz, amennyiben azt forintszámláról indították magánszemélyek egymás között vagy vállalatok felé. A nyugdíjkifizetések ugyanakkor továbbra is az éjszakai elszámolásban, míg a bérfizetések – amelyek zöme csoportos átutalás – változatlanul a napközbeni elszámolásban maradnak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója a magyar pénzügyi szektor története legnagyobb fejlesztésének nevezte a hosszas tesztelés után jövő héttől már élesben üzemelő azonnali fizetési rendszert.
Bartha Lajos tegnap, a rendszert bemutató jegybanki tájékoztatón elmondta: az új rendszer rendkívül komplex fejlesztést igényelt, sok szereplővel: 35 hitelintézet megközelítőleg négy éven keresztül dolgozott a projekten, több mint egyéves tesztelési időszakkal. Bankonként esetenként tucatnyi belső rendszert kellett átalakítani. Jövő hétfőn az azonnali fizetések első szakasza indul csak el, a második szakasz szeptember 1-jével kezdődik, amikortól lehetséges lesz vállalati kötegelt utalásokat, rendszeres átutalásokat, értéknapos utalásokat is az új rendszerben kezelni. Egy harmadik szakaszt is terveznek az MNB-nél, a cél, hogy 2-4 éven belül mindenhol lehessen elektronikus úton fizetni, bankkártya nélkül, átutalással.
Az azonnali fizetések esetében újdonság, hogy a tranzakciókhoz nem szükséges megadni a bankszámlaszámot, úgynevezett másodlagos azonosítóként elég egy telefonszám, e-mail-cím vagy adóazonosító. Ezt az ügyfél a számlavezető bankjánál tudja regisztrálni. A másodlagos azonosítókat – amelyeket évente meg kell újítani – egyetlen bankszámlaszámhoz lehet hozzákapcsolni, mindig az utolsó számlaszám az érvényes, amihez az azonosítót társították. Az ügyfelet a sikeres és a sikertelen tranzakciókról is értesíteni kell. A sikertelent azonnal közölni kell. Ha pedig rossz helyre megy az utalás, akkor a bankhoz lehet fordulni, hogy próbálja meg visszaszerezni az érintett összeget.