Bűvös jelzőkért fizetnek a vásárlók

Még sokáig keresett termék lesz a drogériákban, boltokban a kézfertőtlenítő, illetve a különböző higiéniai termékek, amelyek a vírus elleni védekezésben segíthetik a fogyasztókat. A hirtelen jött felvásárlási hullámban előbb kifogyott a készlet, majd elárasztották a piacot az eddig ismeretlen márkák. Jelenleg csak kevés üzletben árulnak kézfertőtlenítőt, ám az internetes kereskedelemben rengeteg figyelemfelkeltő ajánlat várja az egészségüket féltőket.

2020. 04. 06. 9:30
Nem biztos, hogy hatásosabb az orvosi ajánlással vett áru Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megnyugtató, hogy a hatóságok a járvány idején is szemmel tartják a piacot. A Gazdasági Versenyhivatal például tíz nappal ezelőtti vizsgálatában különféle webáruházak reklámjait vizsgálta meg. A vírusellenesnek hirdetett termékeket, védőmaszkokat kínáló webshopokban több kifogásolható cikket is találtak.

A szakemberek felhívták a figyelmet arra a tipikus jelenségre, hogy vélhe­tően bizonyító erejű kutatás nélkül sokan olyan jelzővel hirdetik a keresett termékeket, miszerint azok vírusölő, vírusellenes hatásúak, illetve „járványok idején javasolt”, „tüdőgyulladás ellen hatékony” és „egészségügyi dolgozók részére készült”. Ezek jól hangzó állítások, azonban a tapasztalatok szerint fenntartással kell kezelni, ha nincs megfelelően igazolva. Az is gyanúra adhat okot, ha orvosnak látszó személyeket vagy hatóanyag-szakértőket jelenítenek meg a reklámban, akik nem valósak vagy nincs orvosi diplomájuk. Ebben a körben is bevetik némelyek a „világon elsőként” kifejezést az érdeklődés felcsigázására, több weboldalon pedig úgy igyekeznek sürgető nyomást gyakorolni a potenciális vásárlóra, hogy az elérhető árukészlet gyors fogyására utaló állításokat tesznek. Több esetben nem tüntetik fel a termékek gyár­tóit, forgalmazóit, akiket semmilyen formában nem lehet azonosítani. A versenyhivatal felhívta az értékesítők figyelmét, hogy a jelenlegi helyzetben a vírusellenes termékeknél és szolgáltatásoknál fokozott elvárás a fogyasztók tisztességes tájékoztatása.

Nem biztos, hogy hatásosabb az orvosi ajánlással vett áru
Fotó: Teknős Miklós

A vásárlóknak azt javasolják, hogy ellenőrizzék az oldal megbízhatóságát, a működtetőt, a fogyasztói véleményeket a termékről vagy a boltról, és szánjanak időt az általános szerződési feltételek átolvasására is, illetve az sem árt, ha tárolják a vállalkozással folytatott levelezést. Emellett szűrjék meg, milyen adatokat adnak ki a megrendeléskor, és szükség esetén ne feledjék a 14 napos elállási jog érvényesítését.

Próba a laborban

A fogyasztóvédők hatvankilencféle, fertőtlenítő hatásúként kínált terméket vizsgáltak meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium Élelmiszer- és Vegyipari Laboratóriumában. A kézfertőtlenítőkből, antibakteriális szappanokból, folyékony szappanból és tusfürdőből álló terméktömegből a vizsgálat 14 esetben nem igazolta teljeskörűen a címkén vállalt tisztító-, fertőtlenítőhatásokat, ám mindössze két, kizárólag webshopban kínált kézfertőtlenítő bizonyult hatástalannak – az ezeket értékesítő áruházak egyike a hatósági fellépés következtében elérhetetlenné vált, a vizsgálatok folyamatban vannak. „A koronavírus-fertőzés terjedésének legjobb ellenszere a WHO ajánlásai szerint az otthonmaradás mellett a minél gyakoribb, langyosvizes-szappanos kézmosás” – hangsúlyozta közleményében a szaktárca annak kapcsán, hogy a kézfertőtlenítők hiánycikké váltak. Emlékeztetnek, hogy a túlzott kézfertőtlenítés káros is lehet, kiszárítja a bőrt, amely kirepedezve könnyebben fertőződik. Aláhúzták, hogy a járvány terjedésének lassítását akkor segíthetjük a leghatékonyabban, ha betartjuk a kijárási korlátozást.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.