Amíg korábban a Dunakeszi Járműjavító vezetése azért dolgozott, hogy újabb megrendelésekkel és munkával lássa el a dolgozóit, most a bőség zavara állhat elő. A napokban jelentős összegű megrendelésről írtak alá szerződést a MÁV-csoport személyszállító cégével, a MÁV-Starttal. Lapértesülés szerint az összesen nettó 32 milliárd forintos, 48 hónapra szóló kontraktus értelmében a MÁV-Start által üzemeltetett, belföldi és nemzetközi forgalomban lévő vasúti személykocsik fővizsgáját, ellenőrzését, javítását végezhetik el. A nyílt közbeszerzést áprilisban írta ki a MÁV-Start, ám csak a dunakeszi cég adott be ajánlatot.
A két cég közti együttműködés hosszú évek óta folyamatos, a 2018-ban megkötött szerződés alapján jelenleg is zajlik közel háromszáz kocsi vizsgáztatása összesen csaknem tízmilliárd forint értékben.

Fotó: Kurucz Árpád
Időközben azonban jelentős változás történt a járműjavító életében: idén májusban jelentette be a Gazdasági Versenyhivatalnak a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt., hogy egy általuk közösen irányított vállalkozás (a TMH Hungary Invest Zrt.) révén megvásárolják a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzletrészeinek kilencven százalékát a MÁV Zrt.-től és a magyar államtól. A tranzakció révén a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. közvetett közös irányítást szerez a Dunakeszi Járműjavító Kft. felett.
A TMH-nak az a szándéka, hogy egy egymilliárd euró összértékű megrendelés keretében az Egyiptomnak gyártandó 1300 darab vasúti kocsi több mint felét Dunakeszin állítsák elő. Kirill Lipa, a holding vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, a dunakeszi gyárat úgy fogják továbbfejleszteni, hogy képes legyen bármilyen vonat kibocsátására a személyszállító vasúti kocsiktól kezdve a villany- és dízelmozdonyon át a metrókocsikig. Mint mondta, ehhez jelentős, több tízmillió eurós beruházást kell végrehajtani a termékek minőségének javítása és a kínálat bővítése érdekében. Mindezek azt mutatják, hogy a Dunakeszi Járműjavító előtt mozgalmas évek állnak.
Ráadásul az üzemnek van még egy jelentős megbízatása: korábbi elkötelezettsége alapján itt végzik el a Stadler KISS emeletes motorvonatok végszerelését és hatósági vizsgáit. Mint emlékezetes, a magyar vasúttársaság összesen negyven KISS emeletes motorvonat szállítását rendelte meg, és a szerződés alapján ezeknek a járműveknek a forgalomba helyezése a járműjavítóra vár. A korábbi tervek szerint mind a negyven emeletes motorvonat forgalomba kerül Magyarországon 2022 végéig.
Bővíti szupervonatflottáját Németország
A Deutsche Bahn (DB) járműflottája 2022-től harminc új nagy sebességű motorvonattal bővül a Siemens Mobility társasággal kötött egymilliárd eurós megrendelés értelmében. A DB 2019 végén írta ki a pályázatot. Az új vonatok kezdetben Észak-Rajna-Vesztfália és München között, a Köln–Frankfurt nagy sebességű vonalon közlekednek majd, és üzembe állításuknak köszönhetően a DB napi utasszállítási kapacitása a fő vonalakon mintegy 13 ezer ülőhellyel nő. A tervek szerint 2026-ra 421 ICE-vonat működik majd Németország vasúthálózatán, 220 ezer ülőhelyet kínálva. A most megrendelt harminc új ICE-vonaton felül a társaságnak opciója van további hatvan vonat vásárlására. A vonatok a már bevált ICE 3 platformra épülnek, 440 ülőhelyet kínálnak, végsebességük óránként 320 kilométer.