A szakértők és az érdekképviseletek egybehangzó véleménye szerint a munkáltatók jelentős részénél gyökeresen megváltozik az irodai környezet a járvány előtti időkhöz képest. A koronavírus terjedése ellen hozott korlátozó intézkedéseket követően a munkáltatóknak elsődleges feladata a biztonságos irodai környezet kialakítása és a műszakbeosztás átalakítása volt az újrainduláshoz. A következő hónapokban új funkciót kell találni a tágas irodahelyiségeknek, vagy azokat úgy kell átalakítani, hogy hosszabb távon megfeleljenek a járvány elleni védekezés irányelveinek. A vállalkozások jelentős része a bérleti szerződések lejártát követően a költségeket is csökkentheti, ha az alkalmazottak otthoni foglalkoztatása miatt egy kisebb iroda kapacitása is elegendőnek bizonyulna.
Feleslegessé válik az épületbérlés?
Az irodai környezet szerepe várhatóan már a közeljövőben megújul, és sokkal inkább a munkahelyi közösségeket összetartó térré alakulnak át. Fodor Dániel, az Év irodája verseny főszervezője a Profession.hu összegzésében arra hívta fel a figyelmet, hogy az irodák megváltozása lassú folyamat, akár több évig is eltarthat, és csak az ingatlanbérleti szerződések feltételeitől függően valósítható meg. Most a legtöbb foglalkoztató a tervezési szakaszban jár.
Ebben az időszakban már a legtöbb cég felteszi magának a kérdést, hogy valójában mekkora irodára van szüksége, kell-e neki egyáltalán iroda, és ha igen, akkor annak mi lesz a feladata a jövőben.
Bár sokaknál az elsődleges szempont a költségcsökkentés, a biztonságos munkavégzés feltételei sem hagyhatók ki a számításból, amelyek viszont továbbra is megkívánják a tágas tereket.
Fodor Dániel arra emlékeztetett, a járványhelyzet előtt a legtöbb hazai munkahely számára az iroda testesítette meg a munka szó szerint vett terét, ahol a személyes munkaállomások és a szükséges infrastruktúra is a biztosított volt. A koronavírus megjelenéséig a legtöbb munkaadó – a lehetőségeihez mérten – még arra törekedett, hogy dolgozói jól érezzék magukat a munkahelyükön, és minél több időt töltsenek el ott. Emiatt jöttek divatba a barátságosabb légkört teremtő lounge bútorok, babzsákfotelek, pihenőszobák, vagy a közösségépítést segítő helyiségek, a home office pedig még csak kevés vállalatnál volt a gyakorlat része.