Megkezdődött Japánban a Nissan egykori vezetője, a Libanonba menekült Carlos Ghosn korábbi helyettesének a bírósági tárgyalása. A japán tőzsdei előírások megsértésével vádolt Greg Kelly ártatlannak vallotta magát a tokiói kerületi bíróságon. A vád szerint a két menedzser a japán tőzsdének küldött hivatalos jelentésekben hibásan közölt bizonyos pénzügyi adatokat – olvasható az Automobilwoche.de hírportálon. Nyomozás indult, amelynek eredményeképpen 2018. november 19-én Ghosnt és Kellyt letartóztatták Tokióban. Ám míg Kelly Japánban maradt, Ghosn akciófilmbe illő körülmények között egy magánrepülőgéppel Bejrútba menekült. Az amerikai állampolgársággal rendelkező 64 éves Kelly esetében a bírósági eljárás körülbelül két évvel korábbi főnöke letartóztatása után kezdődött. Kelly azt állítja, hogy nem sértett meg Japánban semmilyen törvényt. A bíróság különválasztotta a Ghosn elleni eljárást, miután az elmenekült. Ha elítélik, Kellyt tíz év börtönt is kaphat. Eközben Japán továbbra sem tett le róla, hogy elérje Ghosn kiadatását a libanoni kormánytól. Ennek azonban nincs sok esélye, hiszen a két országnak nincs kiadatási megállapodása.

Fotó: REUTERS/Denis Balibouse
Japán kérlelhetetlen álláspontja nehezen érthető azok után, hogy Ghosn egy évtizede megmentette a Nissant a közeli csődtől, és összekovácsolta a Renault, a Nissan és a Mitsubishi szövetségét. A Nissan ma nehéz helyzetben van, de ami sikeres és működik, azt a francia–libanoni menedzser indította útjára. A Qashqai volt az első városi terepjáró, amely divatba hozta az SUV kategóriát, amely máig a legnépszerűbb, legeladhatóbb terméke az autóiparnak. Emellett Ghosn indította útjára a Leaf világhódítását is, amely máig a legnagyobb példányszámban forgalmazott tisztán elektromos, családi méretű, és városon kívüli használatra is alkalmas modell. Bár a Leaf nem hozott sok hasznot a cégnek, de
tíz év óta minden eladott példány adatokat szolgáltat a gyártónak többek között az akkumulátor pillanatnyi állapotáról, ami a fejlesztések szempontjából egyedülálló versenyelőny.
Ghosn kényszerű távozása a Renault–Nissan konszern éléről nehéz helyzetbe sodorta mind a japán, mind a francia vállalatot. A két fél azóta inkább szabadulna a közösködéstől, miközben az európai autógyártók egyre inkább rákényszerülnek az integrációra: a francia PSA csoport az Opel után a Fiatot is beolvasztja, eközben a Renault partner nélkül áll.