időjárás 4°C Ferenc , Olívia 2022. december 3.
logo

Nem fejlesztik tovább a benzinmotorokat a PSA-nál az EURO7-es norma miatt

Jámbor Gyula
2020.11.19. 07:45
Nem fejlesztik tovább a benzinmotorokat a PSA-nál az EURO7-es norma miatt

Nem folytatja a belső égésű motorok fejlesztését a PSA, amely a szentgotthárdi Opel-gyár tulajdonosa, és ezzel lassú halálra ítélte az üzemet. Németországban az autógyártók kiharcolták, hogy legalább a teherautók dízelmotorjait tovább gyárthassák, sőt állami pénz is jár a régi kamionok lecseréléséért. A motoralkatrészek beszállítóit pedig támogatja a kormány a gyárbezárások levezénylésében.

Nem fordít több pénzt a belső égésű motorok fejlesztésére a Peugeot–Citroën gyártója. Carlos Tavares a Reuters Automotive Summit konferencián ezt az EURO7-es kibocsátási norma bevezetésével indokolta. Mint lapunk is beszámolt róla, a 2025-ben életbe lépő szabályozás gyakorlatilag

lehetetlenné teszi belső égésű motorral szerelt autók forgalomba helyezését az unióban. A határidő csak látszólag távoli, a gyártóknak rövidesen dönteniük kell a belső égésű motorok sorsáról.

 

Tavares bejelentése ebből a szempontból jelzésértékű, hiszen a PSA és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles 2021 első negyedévében egyesül, és a létrejövő új márka, a Stellantis a világ 4. legnagyobb gyártója lehet.

 

Gyártósor az Opel szentgotthárdi gyárában. Meg vannak számlálva az éveik
Fotó: MTI/Varga György

Mindez nem sok jót ígér az olyan gyáregységeknek, amelyek kizárólag belső égésű motorokat gyártanak, és közéjük tartozik a szentgotthárdi Opel is. A német márka 2017-től a PSA-csoport részeként működik, az idei év elejétől gyártják üzemükben azt a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős benzines motort, amelyből a gyár kapacitása évi 350 ezer darab elkészítését teszi lehetővé. Ezekre a motorokra már nem sokáig lesz szüksége a Stellantisnak.

Az EURO7-es norma bevezetésére való felkészülés jegyében telt a németországi autós csúcstalálkozó, amelyen a gyártók egyezkedtek Angela Merkel kancellárral. A kialakult kompromisszum lényege úgy foglalható össze, hogy a személyatók esetében az elektromos meghajtás a prioritás – olvasható az Automobilwoche.de-n. A jelenlegi, bőkezű vásárlásösztönző állami támogatást tovább folytatják, sőt emelik is az összegét. Ezzel nem is lenne baj, az autógyártók viszonylag rövid idő alatt ráálltak a hibrid és villanyautók kínálatának bővítésére. Ugyanakkor mintha az infrastruktúra nem bővülne ezzel párhuzamosan.

Mert ha az elektromos autók számának növekedését szeretnénk, akkor elegendő töltőállomásra is szükség van. A VDA autóipari szövetség szempontjából még mindig túl kevés van belőlük – mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke. Ezzel szemben a BDEW energiaegyesület rámutatott, hogy a nyilvánosan hozzáférhető töltési pontok száma több mint 33 000-re emelkedett Németországban.

Bár a zöldek élesen bírálták a kormányt, hogy pénzzel hajlandó támogatni dízelmotoros járművek vásárlását, az autóscsúcson elhangzott, hogy

a teherautók és speciális sürgősségi járművek esetében a flottacsereprogramok révén valósítják meg a gyors átállást a jelenleg leginkább környezetbarát hajtásra.

Magyarul támogatják a kamionos cégeket a régebbi, korszerűtlen járművek EURO6-osra cserélésében. Ez azt jelenti, hogy a haszonjárműveket gyártó vállalkozások – mint például a VW-csoporthoz tartozó MAN vagy Scania – munkához és bevételhez jutnak a következő években.

Ellentétben a nagy személyautó-gyártó márkákkal, amelyek egyre inkább kénytelen átállni a hibrid és villanyautók előállítására. Az IG Metall szakszervezet arra figyelmeztetett, hogy

Németország vezető iparának a túléléséről van szó.

 

Az érdekvédők különös figyelemmel kísérik a belső égésű motorok beszállítóit, amelyek nagy nyomás alatt vannak. Szerintük az állam és a gyártók kötelesek támogatni a leépítésekkel és átszervezéssel járó, fájdalmas folyamatot.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.