A BKV és a BKK igazgatósága új döntést fog hozni a reklámtender eredményével kapcsolatban – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a BKV. A hivatalosan a „Budapesti közösségi közlekedési eszközök és közlekedési köztéri reklámhelyek reklám célú hasznosítása” néven futó koncessziót a két fővárosi közlekedési cég még 2019 novemberében mondta ki eredménytelennek, miután a frissen megválasztott főpolgármester, Karácsony Gergely egyik első intézkedéseként megtorpedózta az eljárást.
A tender értéke megközelítette a hétmilliárd forintot.
Ekkora bevétel folyhatott volna be a krónikus finanszírozási problémával küszködő budapesti tömegközlekedés kasszájába, ha a városvezetés – pénzügyi szempontból érthetetlen okokból – nem fogadtatja el a fővárosi közgyűléssel azt a kezdeményezését, hogy adminisztratív korlátokkal szabotálják a szerződéskötést.
A BKV–BKK páros 2016 januárjában tette közzé az eredeti felhívását a reklámhelyei értékesítésére. A jog megszerzése bombaüzletet ígért az érintett piaci szereplőknek: a kiírás szerint összesen 12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, és ehhez adódnak hozzá a mintegy 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok. Ez a mennyiség korábbi becslések szerint
Budapest és az agglomeráció köztéri hirdetési piacán az összes reklámlehetőség tíz százalékát teszi ki.
A pályázat elnyerésének értékét tovább növelte, hogy az ajánlatkérők négy, plusz opcionálisan további négy évre állapodtak volna meg a nyertessel. A főpolgármester által jegyzett tiltó javaslat ezen a ponton gáncsolta el a közbeszerzést, ugyanis Karácsony Gergely 2019. november 5-i előterjesztése kikötötte, hogy a fővárosi cégek nem írhatnak alá egy évnél hosszabb időre szóló szerződést a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására. Csakhogy a tender már túl volt a végső, 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidőn, ameddig két ajánlat is befutott. Ugyan a Publimont Kft. és a Hungaroplakát Kft. pályázatát a BKV–BKK közös bírálóbizottsága érvénytelennek mondta ki, de a francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. és a VBM Városbútor Média Kft. jelentkezését érvényesnek minősítette.
A konzorcium havi 142 millió forintot fizetett volna a tömegközlekedési reklámhelyekért, évente tehát több mint 1,7 milliárdot.