Egyre nehezebben viselik a munkavállalók, hogy immár több mint egy éve a járvány határozza meg a mindennapi munkavégzésüket. A piaci elemzések egybehangzóan arról számolnak be, hogy mára együtt jár a kiégés és a pandémiás fáradtság a továbbra is meghatározó bizonytalansággal. Ez pedig a hagyományos főnökszerepkört is megkérdőjelezte.
Az online HR-megoldásokat fejlesztő CX-Ray minapi LEAD elnevezésű konferenciáján többek között a Rossmann, a Decathlon, az EY és a Nokia menedzserei beszéltek a jelen és a jövő legfontosabb kihívásairól. A szakemberek egyetértettek abban, hogy már a járvány előtt látható volt a gyorsuló digitalizáció hatása, a változás vált általánossá. Éppen ezért felértékelődött az empátia szerepe.
A munkavállalók lemorzsolódásának esélye ötven százalékkal csökkent ott, ahol a vezetők támogatták beosztottjaik szakmai fejlődését, segítségkérés esetén rendelkezésre álltak, és elismerték kollégáik munkáját – vagyis kiemelkedő soft skill készleteik voltak.
Ezzel pedig nem csupán időt, illetve a kiléptetésre és toborzásra fordított humán erőforrást, de akár több százezer forintot is megspórolhat egy szervezet.

Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István
A vezetőknek tehát gyökeresen más szemlélettel kell hozzáállniuk a járvány utáni időkben is az alkalmazottakhoz. A vállalati szakértők tapasztalatai szerint is sok nehézséget tartogatott az elmúlt egy év a munkavállalóknak. Többségük arról számolt be, hogy a korábban jellemző jó hangulat nagyban sérült, a vezetők és a kollégák kevésbé tudnak egymással törődni, mint korábban. A járványhelyzet lesújtó hatással van az emberek önbizalmára is: csaknem harminc százalékuk sokkal inkább megkérdőjelezi szakmai teljesítményét, húsz százalékuk pedig úgy érzi, munkatársai szemében is veszített hitelességéből, holott ez nyilván nem a valós kép.
Minden eddiginél nagyobb szükség van tehát a kompetenciafejlesztésre, a munkahelyi coachingra, a megerősítő kommunikációra és a kétirányú teljesítményértékelésekre. Annál is inkább, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy a munkavállalók már a poszt-Covid-időszakra készülnek, több mint harmaduk tervez munkahelyváltást a következő egy évben.
A munkavállalók egyre fogyatkozó türelmét támasztja alá az Erste Bank legújabb, saját munkavállalói körében végzett felmérése is. Ebből kiderül, hogy némileg visszaesett az otthoni munkavégzés népszerűsége az Erste Bank munkatársai körében a pandémia újabb hulláma idején. Azok aránya, akik szerint egyáltalán nem okoz nehézséget az otthoni munkavégzés, az őszi 68 százalékos egyetértési arányból tavaszra 53 százalék lett.
A pénzintézet alkalmazottainak többsége, a központi feladatokat ellátó dolgozók mintegy kilencven százaléka a járvány kitörése óta távolról látja el a feladatát, a bank pedig időről időre felmérést készít az elégedettségről. A távmunka népszerűsége tavaly júniusban érte el a csúcspontját:
a kijárási korlátozások feloldását követően a munkavállalók 67 százaléka adott tízből tíz pontot az otthoni munkavégzés komfortosságára, igaz, akkor volt rá lehetőség, hogy rotációban, kéthetente bejárjon dolgozni, aki szeretne – emlékeztetett az Erste.