Rakétaként száguldó vonatot mutatott be a kínai CRRC

A repülőgépekkel versenyző, óránként hatszáz kilométeres utazósebességre képes, mágneses elven működő motorvonatot mutatott be a kínai CRRC vasútgyártó. Ha beválik, az új technológia új lendületet adhat a nagy sebességű vasúti közlekedés térnyerésének a kontinensen belüli repüléssel szemben. 

2021. 07. 25. 10:55
Federal Council: Transrapid may be built
The maglev train "Transrapid 07" races at 400 kilometers per hour over its test track (recorded on 27.11.1995 in Lathen / Emsland). The Transrapid project has now overcome the last parliamentary hurdle: The Federal Council gave its approval on 14 June 1996 in Bonn for the construction of the controversial magnetic levitation railway between Hamburg and Berlin. After the beginning of the regional planning procedure, the start of construction of the billions project in 1998 will take place. The world's first rapid transit railway of this kind will then operate between 2005 and 2005 between Hamburg and Berlin. | usage worldwide (Photo by INGO WAGNER / Picture-Alliance/AFP / dpa Picture-Alliance via AFP) Fotó: INGO WAGNER
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Történelmi bejelentést tett a CRRC Csingtao (Qingdao) Sifang: hivatalosan

bemutatta a világ első, óránként 600 kilométeres utazósebességre tervezett maglev szerelvényét – adta hírül a Railwaygazette.com.

A járművet a kínai állam által támogatott ötéves kutatási és fejlesztési program újabb fontos mérföldkövének minősítették a helyi sajtóban. A CRRC azt közölte, hogy befejezték a mágnesvasúti technológia integrálását a kínai vasúti rendszerbe és elvégezték a szükséges teszteket az ötkocsis szerelvénnyel. A prototípus fedélzeti rendszere képes az automatikus vonatüzemre. A 3,2 milliárd jüanos projekt részeként kutatóközpontot és egy öt kilométeres tesztpályát is kifejlesztettek a Sifang gyárkomplexum közelében. Ezen azonban a vonat csak viszonylag alacsony sebességgel tud közlekedni. Nagyobb sebességű futásra alkalmas, hosszabb pálya kialakítását a program következő szakaszában tervezik.

A német Transrapid, amelynek leszármazottja Sanghaj maglev vasútja. A kínaiak folytatták a fejlesztést Fotó:AFP/DPA/Ingo Wagner

A CRRC úgy vélekedik, hogy a nagy sebességű maglev technológia öt-tíz év alatt áll majd készen a kereskedelmi szolgáltatásra, a megfelelő pályák kiépítésétől függően. A kormány akár kilenc maglevvonal fejlesztését fontolgatja, hogy több mint ezer kilométeres hálózat alakuljon ki. Az első ütemben három szakaszt fejlesztenek: egy 164 kilométeres folyosót Sanghaj és Hangcsou között, egy 110 kilométeres vonalat, amely összeköti Kuangcsou és Sencsen között, valamint egy Csengdu–Csungking összeköttetést.

– A kínai nagy sebességű maglev vonatok életképes termékké válhatnak – közölte Sun Yongcai, a CRRC elnöke az Asia.Nikkei.com kérdésére. Az új vonat sebessége megközelíti a japán maglev által felállított, óránként 603 kilométeres világrekordot, de utazósebességben bőven megelőzi, és ezzel intenzív versenyt indít a nagy sebességű vonatok piacán a műszaki hegemónia megszerzése érdekében. A CRRC fejlesztői szerint az új mágnesvasút erőssége a kis tömege és a tartóssága.

A vonat becslés szerint három és fél óra alatt megteheti az utat Pekingből Sanghajba, a várakozási időket is beleértve. Ez körülbelül két órával kevesebb, mint amennyire egy hagyományos, sínpáron kerekekkel közlekedő nagy sebességű vonatnak van szüksége.

A vállalat még nem közölte, hogy mikor hozza a maglev járművet kereskedelmi forgalomba. A CRRC világszerte exportálja a vonatait, különösen azokba az országokba, amelyek aláírták az Egy öv – egy út kezdeményezést. A maglev bevezetése pedig növelheti a kínai technológiába vetett bizalmat.

Az óránként 600 kilométeres utazósebesség már nincs messze a keskeny törzsű repülőgépek 800 kilométer per órás utazósebességétől – hangsúlyozta a CRRC egyik vezető mérnöke a kínai állami televíziónak adott nyilatkozatában. (Az interkontinentális forgalomra fejlesztett széles törzsű gépek, mint a Boeing Dreamliner vagy az Airbus A380, 1000-1200 kilométert tesznek meg egy óra alatt.) Ez a nagyságrend már

versenyképes ajánlat lehet a repülőjáratokkal szemben, különösen ha tudjuk, hogy a repülőterek megközelítése gyakran időigényes, miközben a pályaudvarok általában a városok belső részein vannak.

Az európai szakmai viták során az utóbbi időben gyakran felmerült, hogy a rövid távú – néhány száz kilométeres – repülőutakat állítsák le és helyettesítsék vasúti járatokkal. A Fit for 55 klímacsomag tartalmaz is intézkedést a kerozin égetésének a visszaszorítására. A kínai fejlesztés azt ígéri, hogy akár 1000-1500 kilométeres távon is versenyképes lehet a vasút a légi közlekedéssel.

A lebegő mágnesvasút olyan vasúti rendszer, amelynél a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi a mágneses levitáció segítségével, ezáltal csökkentik a súrlódást és magasabb sebességet tesznek lehetővé.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.