A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezetőhiány miatt körülbelül egyhavi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés – tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető a távirati irodát. Habár a vevői igények továbbra is magasak, értékesítési terveiket kénytelenek folyamatosan felülvizsgálni és a legyártható darabszámokhoz igazítani.
A hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket, az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb késés, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban – a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt – a várakozási idő növekedésére kell számítani.
A nemzetközi csiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 ezer járműnél kevesebbet fognak készíteni Esztergomban az idén, a csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ. A Magyar Suzuki a cég korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el.
A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba. Hangsúlyozta, hogy a Magyar Suzuki Zrt.-nél a foglalkoztatottak létszáma e helyzetben is állandó, a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.
Amint más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó csiphiány
– jelezte Bonnár-Csonka Zsuzsanna.
Az Audi Hungariánál az elmúlt időszakban több műszakot le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt. A cég a távirati irodával azt közölte: jelenleg a gyártási program szerint zajlik a termelés. Ugyanakkor az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a termelést, ennek következtében
a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások.
Hozzátették, hogy a vállalat rugalmas termelésszervezésének köszönhetően tudja kezelni a félvezetőhiány miatti termelésingadozást, így ennek nincs hatása az Audi Hungaria határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatására.
A cég korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 157 járművet készítettek Győrött, ami 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad.
Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint a csiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél megnövekedhet. Ezzel kapcsolatban a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria arról tájékoztatott, hogy
a csiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket.
– A megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8–12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6–12 hónap is előfordulhat – közölte Bujáki Zsolt kommunikációs vezető.
A harmadik magyarországi autógyártó,
a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábbi tájékoztatása szerint januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerültek. Kecskeméten 2020-ban valamivel több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret.
Borítókép: munkások a győri Audi-gyárban. Fotó: Kurucz Árpád