A csendes elvonulásra, érintetlen természetre és bukolikus bájú kis falvakra áhítozó fővárosiak kedvelt célpontjává váltak az elmúlt évtizedekben a Balaton-felvidék települései. A szőlőhegyek, présházak, legelők látványa pihenteti a szemet, de ugyanakkor jó tudni, hogy húsz-harminc perc autózásnyira ott a magyar tenger a strandokkal és éttermekkel. Ahol pedig megjelennek a jómódú budapesti vállalkozók, ott átalakul a vidék:
modernizálják a parasztházakat, a portákon hobbiterepjárók parkolnak és fővárosi árakon kínálják portékáikat a piacok és a divatos éttermek.
Nem érdemes ezen keseregni, inkább előre kell nézni. Olaszországban kiterjedt idegenforgalmi ágazat az agriturismo, a toszkán farmerek az elhagyott istállókat, csűröket szállodai színvonalon építették át, és az apartmanokhoz nemcsak nagypolgári konyha tartozik, de gyakran úszómedence is.
A fejlődés pedig elképzelhetetlen megfelelő infrastruktúra, többek közt jó minőségű közúti hálózat nélkül. A Veszprém és Tapolca közötti vidék, valamint a Balaton északi partja az elmúlt évtizedekben kimaradt a gyorsforgalmi fejlesztésekből, most azonban úgy tűnik, hogy a döntéshozók igyekeznek pótolni az elmaradtakat. Ennek jele, hogy
rövid idő alatt két gyorsforgalmi út tervezése vette kezdetét a térségben.
Korábban már beszámoltunk a Herend–Devecser út tervezésének megkezdéséről, azóta megjelent a kiírás, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) már el is bírálta a 77-es főút bővítését és átépítését célzó tervezői pályázatot.
A 77-es számú főútnak, amely a megyeszékhelyet Tapolcával köti össze,
Veszprém és Nagyvázsony közötti szakaszát négysávosra bővítik 16 kilométer hosszan.
A folytatásban – Nagyvázsony és Monostorapáti között, összesen 19 kilométeren – az utat felújítják, átépítik, teherbírását 11,5 tonnásra fejlesztik, illetve elkerülő szakaszokat létesítenek Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti települések térségében. A fejlesztés közvetlenül vagy közvetve érinti valamennyi települést, amelyek a Művészetek Völgye rendezvényeiben részt vesznek. Az említett Monostorapáti pedig csupán néhány kilométerre fekszik a térség központjától, Tapolcától. A város lakói így csaknem közvetlen hozzáférést kapnak az országos gyorsforgalmi hálózathoz.
Miközben a 77-es út a Balaton-felvidék belső területeit szolgálja ki, a 8-as főút a térség északi szélén halad, és a Közép-Dunántúl legfontosabb közlekedési folyosója. Ennek a folytatását kezdte meg az állami beruházó. A közelmúltban választották ki
a pályázat nyerteseit a 8-as főút Herend és Devecser közötti szakaszának négynyomúsításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére,
valamint Devecser nyugati elkerülőjének és az Ajka–Bakonygyepes elkerülő utak terveinek elkészítéséhez szükséges engedélyek megszerzésére. A 8-as út Székesfehérvár határában, az M7-es csomópontjától indul kétszer két sávon, és óránként 110 kilométeres sebességgel juttatja el a forgalmat Veszprém közelébe. A megyeszékhely körgyűrűjétől nyugatra indul tovább gyorsforgalmi útként, azonban a Herendet elkerülő szakasz végén kétszer egy sávra szűkül. Innen Körmendig változatos domborzati viszonyok között halad, helyenként településen is átvezet. A leginkább forgalmas a Herend és Devecser közötti
mintegy 27,5 kilométer hosszú szakasz, amelynek a kétszer két sávos főúttá fejlesztését készítik elő a most kezdődő munkák során.
Az út két részből áll: az új nyomvonal hossza 12 kilométer, míg a meglévő nyomvonalat összesen 15,5 kilométeren bővítik négysávosra.
Borítókép: a tervek elkészülte után átveszik a terepet az építők (Fotó: MTI/Kiss Dániel)