Új utakon a Művészetek Völgyébe

Két nyomvonalon is dolgozhatnak már a tervezők, hogy a Balaton-felvidék településeit közúton könnyebben el lehessen érni. A Veszprémből Kapolcsra és a Művészetek Völgye felé vezető 77-es út részben négysávossá válik, részben a településeket elkerülve halad Tapolca felé. Eközben a 8-as főút Bakonyt elkerülő részét is négysávossá bővítik.

2022. 01. 26. 6:05
Nagynyrd, 2021. jlius 13. Munkagp az M6-os autplya Bly-Ivndrda (orszghatr) kztti szakasznak ptkezsn Boly hatrban 2021. jlius 13-n. Ezen a napon letettk ennek a szakasznak az alapkvt a baranyai Nagynyrdon 2021. jlius 13-n. Az autplya Bly s Ivndrda kztti 20 kilomteres rsze nett 88,7 millird forintbl 2024 elejre pl meg. MTI/Kiss Dniel Fotó: Kiss Dániel
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csendes elvonulásra, érintetlen természetre és bukolikus bájú kis falvakra áhítozó fővárosiak kedvelt célpontjává váltak az elmúlt évtizedekben a Balaton-felvidék települései. A szőlőhegyek, présházak, legelők látványa pihenteti a szemet, de ugyanakkor jó tudni, hogy húsz-harminc perc autózásnyira ott a magyar tenger a strandokkal és éttermekkel. Ahol pedig megjelennek a jómódú budapesti vállalkozók, ott átalakul a vidék:

modernizálják a parasztházakat, a portákon hobbiterepjárók parkolnak és fővárosi árakon kínálják portékáikat a piacok és a divatos éttermek.

Nem érdemes ezen keseregni, inkább előre kell nézni. Olaszországban kiterjedt idegenforgalmi ágazat az agriturismo, a toszkán farmerek az elhagyott istállókat, csűröket szállodai színvonalon építették át, és az apartmanokhoz nemcsak nagypolgári konyha tartozik, de gyakran úszómedence is.

Kapolcsi utcakép a tavalyi rendezvényről Fotó: Magyar Nemzet/Bach Máté

A fejlődés pedig elképzelhetetlen megfelelő infrastruktúra, többek közt jó minőségű közúti hálózat nélkül. A Veszprém és Tapolca közötti vidék, valamint a Balaton északi partja az elmúlt évtizedekben kimaradt a gyorsforgalmi fejlesztésekből, most azonban úgy tűnik, hogy a döntéshozók igyekeznek pótolni az elmaradtakat. Ennek jele, hogy

rövid idő alatt két gyorsforgalmi út tervezése vette kezdetét a térségben.

Korábban már beszámoltunk a Herend–Devecser út tervezésének megkezdéséről, azóta megjelent a kiírás, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) már el is bírálta a 77-es főút bővítését és átépítését célzó tervezői pályázatot.

A 77-es számú főútnak, amely a megyeszékhelyet Tapolcával köti össze,

Veszprém és Nagyvázsony közötti szakaszát négysávosra bővítik 16 kilométer hosszan.

A folytatásban – Nagyvázsony és Monostorapáti között, összesen 19 kilométeren – az utat felújítják, átépítik, teherbírását 11,5 tonnásra fejlesztik, illetve elkerülő szakaszokat létesítenek Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti települések térségében. A fejlesztés közvetlenül vagy közvetve érinti valamennyi települést, amelyek a Művészetek Völgye rendezvényeiben részt vesznek. Az említett Monostorapáti pedig csupán néhány kilométerre fekszik a térség központjától, Tapolcától. A város lakói így csaknem közvetlen hozzáférést kapnak az országos gyorsforgalmi hálózathoz.

Miközben a 77-es út a Balaton-felvidék belső területeit szolgálja ki, a 8-as főút a térség északi szélén halad, és a Közép-Dunántúl legfontosabb közlekedési folyosója. Ennek a folytatását kezdte meg az állami beruházó. A közelmúltban választották ki

a pályázat nyerteseit a 8-as főút Herend és Devecser közötti szakaszának négynyomúsításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére,

valamint Devecser nyugati elkerülőjének és az Ajka–Bakonygyepes elkerülő utak terveinek elkészítéséhez szükséges engedélyek megszerzésére. A 8-as út Székesfehérvár határában, az M7-es csomópontjától indul kétszer két sávon, és óránként 110 kilométeres sebességgel juttatja el a forgalmat Veszprém közelébe. A megyeszékhely körgyűrűjétől nyugatra indul tovább gyorsforgalmi útként, azonban a Herendet elkerülő szakasz végén kétszer egy sávra szűkül. Innen Körmendig változatos domborzati viszonyok között halad, helyenként településen is átvezet. A leginkább forgalmas a Herend és Devecser közötti

mintegy 27,5 kilométer hosszú szakasz, amelynek a kétszer két sávos főúttá fejlesztését készítik elő a most kezdődő munkák során.

Az út két részből áll: az új nyomvonal hossza 12 kilométer, míg a meglévő nyomvonalat összesen 15,5 kilométeren bővítik négysávosra.

Borítókép: a tervek elkészülte után átveszik a terepet az építők (Fotó: MTI/Kiss Dániel)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.