A hazai újautó-eladások 2021 második fele óta folyamatosan csökkennek, főként a közelmúltban kialakult globális csiphiány miatt. A kialakult helyzet a használtautó-piacra is közvetlen hatást gyakorol, ráadásul a változó kamatkörnyezet is kihívások elé állítja a lízingcégeket – hívják fel a figyelmet az Euroleasing szakértői.
A Mabisz és a DataHouse adatai szerint tavaly februárban még közel 11 ezer új személyautót regisztráltak, idén januárban már harmadával kevesebbet, alig 8100-at.
A használtautó-piac eközben dübörög: 2021-ben, minden rekordot megdöntve, megközelítőleg 820 ezer használtautó-adásvétel született a piacon, ráadásul folyamatosan emelkedő árak mellett: az átlagárak 2021-ben éves szinten 43 százalékkal nőttek, 2020 első negyedévéhez mérten 2021 utolsó negyedéve pedig 83,5 százalékos, vagyis több mint kétmillió forintos drágulást mutat az átlagáraknál. Tehát több modell is úgy öregedett, hogy közben drágább lett – utalnak az Euroleasing szakértői a Használtauto.hu adataira. Ezek a tendenciák egyértelműen összefüggésben állnak a koronavírus-járvány következtében előállt globális félvezetőhiánnyal, és a hazai lízingpiacra is komoly hatást gyakorolhatnak.
„Az évek óta egyre gyorsabb ütemben növekedő autóárak akár kedvezők is lehetnének a lízingcégeknek, hiszen az áremelkedés növeli a finanszírozási igényt, de az emelkedő kamatkörnyezet éppen ellenkező irányba hat. A kínálatot nagyon erősen korlátozza az autógyártók szűkös szállítási kapacitása is, amely akár egyéves szállítási határidőkkel párosul. Egyértelmű, hogy teljesen új piaci helyzet állt elő az autófinanszírozók számára”
– mutat rá az Euroleasing vezérigazgatója. Majd Vály Judit külön kiemeli, hogy ebben az üzleti környezetben különösen nagy szerep hárul az olyan kedvező finanszírozási programokra, mint a vállalkozások számára elérhető Széchenyi Lízing GO! konstrukció. Az államilag támogatott lízingtermék nyílt végű és zárt végű pénzügyi lízing formájában egyaránt elérhető, rugalmas megoldást kínál az eszközbeszerzésekre.