Súlyosbodik az üzemanyaghiány a hazai benzinkutakon: egyre több olyan töltőállomás akad, ahol minimális mennyiségű üzemanyagot lehet venni, vagy teljesen kifogyott a készlet. A Világgazdaság értesülése szerint a hiány egyik oka, hogy a Mol százhalombattai finomítója műszaki hiba miatt 50-55 százalékos kapacitáson termel.
Szakértők szerint – ha a helyzet változatlan marad – akár decemberben szükségessé válhat a hatósági ár felülvizsgálata.
Vissza kell állítani a hazai üzemanyagpiac egyensúlyát, ami a jelenlegi áruhiányos helyzetben a kereslet szűkítésével, vagyis a kedvezményes áron tankolók körének szűkítésével, illetve a kedvezményes árképzés felülvizsgálatával érhető el
– válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.
Az árképzés felülvizsgálata már nem lenne olyan fájdalmas, hiszen normalizálódik a piac, az olaj hordónként 80 dollár körüli ára jóval alacsonyabb annál, mint amikor egy éve ársapkát kapott a normál benzin és a normál gázolaj. Mérséklődnek a gázolaj európai jegyzésárai is.
Mire jó az olcsó üzemanyag, ha nincs?
„Az autósok, de a magyar gazdaság számára is fontosabb, hogy ha drágán is, de legyen üzemanyag, mint hogy olcsó legyen, de ne lehessen kapni” – szögezte le Grád Ottó.
A hiány oka lényegében ugyanaz, mint eddig: kiesett a magyar üzemanyagpiacról annak a közel 30 százaléknyi importnak a jelentős része, amellyel a hatósági ár bevezetése előtti időkben a kereskedők kielégítették az igényeket. A behozatalnak azért nem esett ki az egésze, mert egyes hálózatok továbbra is importálnak a saját kútjaik ellátására, a kínálat zsugorodását pedig fékezi, hogy bár nem működik teljes kapacitással a százhalombattai finomító, a Mol jelzése szerint 10 százalékkal növelte a termelését. A VG szerint nyilvánvaló viszont, hogy akkor indul be az érdemi import, ha a kereskedők nem veszítenek a tevékenységükön.
Szűkíteni kell a jogosultak körét
Persze a most kieső behozatal már az elmúlt egy évben is hiányzott a hazai kutakról, mégsem volt, illetve alig érződött a hiány – teszi hozzá a VG. Most azért érződik a MÁSZ főtitkárának magyarázata szerint, mert míg a nyár folyamán besegítettek az ellátásba a biztonsági üzemanyagkészletek, most azok visszapótlása van napirenden. Mivel a biztonsági készlet felhasználására is több tételben került sor, eltérő a visszapótlásuk határideje is, most például van egy december 31-i határidő.
„A lényeg azonban – szögezte le Grád Ottó –, hogy nincs annyi molekula a piacon, mint amennyire szükség lenne.”
Szerinte nem véletlenül mondta a kormányzat, hogy január 1-jétől akkor tudja fenntartani az ársapkát, ha a nyersolaj rendben érkezik és teljes kapacitással működik a hazai finomító.
Bár a szakember szerint kicsi az esélye, hogy ne legyenek kisebb elakadások akár az importban, akár a feldolgozásban, őszintén reméli, hogyha nem is szűnnek meg a hatósági árak, sor kerül azok szigorú felülvizsgálatára, és jelentősen csökken a kedvezményezettek köre, ahogyan az egy alkalommal tankolható mennyiség is.
E kör már csak azért is szűkíthető, mert például a mezőgazdasági gépek korlátlanul vételezhetnek és vételeznek is a literenként 480 forintos gázolajból, holott az őszi mezőgazdasági munkák a végéhez közelednek.
Az a benzin- és gázolajmennyiség, amely korábban külföldről érkezett a magyar piacra, azóta helyet talált magának más országokban. Így, ha a hatósági árak emelésével vagy megszüntetésével vissza akarjuk csalogatni, az csak drágábban sikerül. Ennek a felárát pedig a magyar autósok fizetik majd meg, ez lesz az ára az egy éven át tartó olcsó tankolásnak
– fejtette ki a Világgazdaságnak Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének (FBSZ) elnöke.
A teljes cikk a VG oldalán olvasható tovább.
Borítókép: A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója 2017. május 19-én (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)