A ruházati áruházaktól az elektronikai cikkekig, három ismert manipulatív gyakorlatra összpontosítva – a hamis visszaszámlálásokra, a többletvásárlásra sarkalló webes felületekre és az információelrejtésre – mérte fel az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network; CPC) az online kereskedelem fogyasztói döntéseket befolyásoló módszereit.
A online kereskedelem gyorsvizsgálata 25 országra és Európa-szerte csaknem négyszáz online boltra terjedt ki – tájékoztatott a Gazdasági Versenyhivatal.
Az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40 százaléka alkalmazta a három jogsértő technika valamelyikét.
A fogyasztókat 42 áruház sürgette hamis visszaszámlálóval, 54 weboldal pedig a kereskedők érdekeit szolgáló választási lehetőségek (például drágább termékek vagy szállítási lehetőségek) felé terelte a vásárlókat a felület kialakításával vagy nyelvezetével. A webhelyek közül 70 rejtett el fontos információkat (például a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről), 23 weboldal pedig valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával.
A vizsgálat kiterjedt a boltok applikációinak vizsgálatára is: 102-ből 27 esetben bukkant fel valamelyik sötét mintázat.
Az egyes tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett webáruházakkal a kifogásolható gyakorlatok megszüntetése érdekében, szükség esetén pedig eljárásokat indítanak a jogsértések mielőbbi felszámolásáért.
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolása ellen, ugyanis az európai akció során vizsgált kereskedői technikák idehaza sem ismeretlenek.
Az információelrejtéssel kicsalt előfizetések ügyében milliárdos nagyságrendű hatósági bírságra is volt már példa Magyarországon, a GVH emellett jelenleg is vizsgál online platformokat a fogyasztókat nyomás alá helyező, de az árat vagy készletet valójában nem befolyásoló, „kamu” visszaszámláló órák miatt. A nemzeti versenyhatóság legutóbb tavaly ősszel – egy mostanihoz hasonló gyorselemzést követően – a Magyarországon elérhető légitársaságokat figyelmeztette nyomatékosan arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken.