Szombaton indul az árfigyelő rendszer

Az ígéretek szerint július elsejével indul a fogyasztók által is nyomon követhető árfigyelő rendszer, amely 62 élelmiszer-árufajta esetében segít eligazodni, hogy mi mennyibe kerül a kiskereskedelmi láncok egyes üzleteiben.

Hőnyi Gyula
2023. 06. 30. 5:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tesztüzem a végéhez közeledik, és a tervek szerint szombattól elérhető lesz a Gazdasági Versenyhivatal, valamint a Gazdaságfejlesztési Minisztérium által koordinált élelmiszer-árfigyelő rendszer. Komoly vita bontakozott ki a szakma és felügyeleti szervezetek között, hogy az árlistában pontosan milyen árak kerüljenek. Úgy tudjuk a jelenlegi állás szerint három oszlopban lesznek feltüntetve az árak, amelyek tartalmazzák majd a listaárat, az akciós árat és a hűségkártyával a terméket levő elérhető kedvezményes árat. Ez utóbbi azért fontos, mert van olyan kereskedelmi lánc, amely elsősorban a hűségkártyarendszerbe építi az akciózását. Az akciós árak feltüntetése pedig azért fontos, hogy a termék eredeti ára nyújtson eligazodást, hogy pontosan mennyibe is kerül – érzékeltetve a kiskereskedő árszínvonalát.

A hatvankét termék valójában több százat is jelenthet, hiszen az egyes kategóriákban egy kereskedő több márkát és több márka több kiszerelését kínálja. Tehát egy kategóriában esetenként három-négy terméket is feltüntetnek majd, tehát nagyjából ennyivel kell szorozni az alaplistán megjelenő kategóriákat.

Az árfigyelő táblázatba vélhetően belekerülnek a most még árstopos termékek is, de csak augusztus elsejéig, onnantól lekerülnek a „sapkák” az árakról, cserébe a tízszázalékos kötelező akciózás 15 százalékra növekszik. Vagyis a kereskedőnek a tíz választott termékkategóriában szereplő terméket vagy termékeket kötelezően 15 százalékkal kell leértékelnie az előző egy hónapban mért legalacsonyabb árhoz képest. 

Ezzel lényegében az ársapka beépül a kötelező leértékelési rendszerbe. Ráadásul előfordulhat, hogy ezzel a kereskedő a beszerzési ár alá megy, ami nyilvánvalóan feszültséget generál majd a beszállító és a kereskedő között. Ettől függetlenül a szakma szerint az árfigyelés jó irány, voltaképpen nemcsak a fogyasztóknak lesz segítség, hanem a konkurencia is ezen keresztül tudja majd figyelni egymást. 

Az áraknak mindig az adott napra kell rámutatniuk, tehát a kereskedőknek naponta kell a 62 termékkategóriában szereplő termékekről árinformációt szolgáltatniuk.

Az adatbázis alapjául szolgáló 62 árufajta:

pasztőrözött ESL-tej, 2,8 százalék zsírtartalom, pasztőrözött ESL-tej, 1,5 százalék zsírtartalom, UHT-tej dobozban, 2,8 százalék zsírtartalom, UHT-tej dobozban, 1,5 százalék zsírtartalom, tejföl, 20 százalék zsírtartalom, tejföl, 12 százalék zsírtartalom, natúr joghurt, kefir, tehéntúró, trappista tömbsajt, margarin, vaj, vajkrém, tojás, sertéscomb, sertéskaraj, egész csirke, csirkemellfilé, csirkecomb, csirkeszárny, pulykamellfilé, sertészsír, virsli, párizsi, téliszalámi, pulykamellsonka, sonka sertéscombból, alma, körte, földieper, banán, citrom, narancs, paradicsom, zöldpaprika, sárgarépa, petrezselyemgyökér, uborka, fokhagyma, vöröshagyma, étkezési burgonya, étkezési újburgonya, fejes káposzta, kelkáposzta, karfiol, fehér kenyér, cipó és vekni, félbarna kenyér, cipó és vekni, teljes kiőrlésű kenyér, cipó és vekni, rozsos kenyér, cipó és vekni, spagetti száraztészta, étolaj, napraforgó, finomliszt, rétesliszt, kristálycukor, porcukor, csemegekukorica-konzerv, csemegeuborka, háztartási keksz, gyorsfagyasztott zöldborsó, hasábburgonya, narancslé, almalé.

 

Borítókép: akciós termékek között válogat egy vásárló a boltban

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.