Az online árfigyelőt fejlesztő munkacsoport a fogyasztói visszajelzéseket figyelembe véve folyamatosan dolgozik a rendszer fejlesztésén – írta a GVH. Mostantól az árfigyelő arra is lehetőséget ad, hogy a látogatók saját bevásárlólistát állítsanak össze, amelynek a kosárértékét naponta figyelhetik. Így nem kell többé sok időt tölteni a szokásos bevásárlás előtt az árak összehasonlításával, mert a rendszer minden szükséges információt egy helyen tárol. Az új funkció az egyes üzletek árainak a korábbinál is jobb átláthatóságával további napi versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, így jelentősen hozzájárul az infláció fokozatos csökkentéséhez.
A bevásárlólistával a felhasználó kiválaszthatja a terméket és a boltot, amit a listájához adhat. Ezzel egy helyre gyűjtheti azokat a termékeket, amelyeket saját maga szeretne monitorozni, nem kell a több száz termék ömlesztett információját átböngészni a jó ajánlatokhoz.
Július elseje óta érhető el a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett – a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szakmai támogatásával –, Magyarország kormányával közösen kifejlesztett online árfigyelő adatbázis. A www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában, összesen 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi fogyasztói árakat a látogatók.
A július elsejei indulás óta az egyedi látogatók száma már megközelíti az 1,2 milliót. A látogatók már átlagosan 4 perc 10 másodpercet töltenek el az oldalon. A Pulzus Kutató augusztus elején publikált felmérése szerint már az első hónapban több mint hatmillióan értesülhettek az árfigyelőről, és a felmérésben megkérdezett 18 évnél idősebb válaszadók 15 százaléka használja a rendszert.
Az árfigyelő népszerűsége erős, működtetése egyértelműen versenyélénkítő, a kereskedelmi láncok között napi árversenyt generál, mely a kötelező akciókkal együtt jelentősen hozzájárul az infláció fokozatos csökkentéséhez – állítja a GVH. Ugyanakkor egyelőre nem csatlakozott a rendszerhez önként a hat kereskedelmi láncon kívül (nekik kötelező) más kisbolt vagy kisbolthálózat, ám úgy tudjuk, van érdeklődés ezen lehetőség iránt. Ugyanis a rendszerhez önként is kapcsolódni lehet.
A GFM számításai szerint a 62 termékkategóriából 50 termékkategóriában átlagosan közel hét százalékkal csökkentek az átlagárak a rendszer indulása óta. Az élelmiszerárak csökkenésének 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, valamint mintegy két százalékpontos élelmiszerinfláció-csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az online árfigyelő fejlesztése folyamatos, a felhasználói igényeknek megfelelően fejlesztik a megjelenítés, illetve a szolgálatás térképes funkcióját is. A jövőben lehetőség lesz például csak a környékbeli boltok termékeire szűrni, illetve a tervek között szerepel az árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése is.
A funkcionális fejlesztésekkel párhuzamosan hamarosan tovább bővülhet a rendszerben szereplő termékek köre is. Ennek meghatározása során a munkacsoport kiemelten fókuszál a speciális diétát követők, illetve különböző ételallergiákkal élők speciális igényeire, valamint a kisgyermekes családok által gyakran vásárolt termékekre.