Fogyasztói jelzések alapján vizsgálja a multik árazási gyakorlatát a versenyhivatal

Többek között import tejtermékek, gyümölcsjoghurtok, margarinok árazási gyakorlatát elemzik a GVH szakértői.

Magyar Nemzet
2023. 08. 04. 16:49
Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb termékek árazási gyakorlatát vizsgálja a versenyhivatal. A tejtermékek, majd a tartós élelmiszerek piacain elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatok lezárását követően a nemzeti versenyhatóság újabb vizsgálatot indított, ezúttal panaszeljárás keretében. A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztói jelzések alapján olyan élelmiszertermékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat vizsgál, mely árukat jellemzően külföldön állítanak elő. Import tejtermékek – sajtok, gyümölcsjoghurtok –, nem Magyarországon gyártott növényi italok, margarinok, illetve különböző fagyasztott zöldségek árazási gyakorlatát elemzik a GVH szakértői.

Csütörtökön hozta nyilvánosságra végleges jelentését a Gazdasági Versenyhivatal a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatáról. A GVH szakértői többek között feltárták, hogy a kiskereskedők az elemzett termékkörön belül 25–35 százalék közötti bruttó árrést realizáltak 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető. Találtak olyan termékeket – ilyen volt például a gyorsfagyasztott zöldborsó vagy a morzsolt csemegekukorica –, amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget indokolatlanul megháromszorozták.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordít az élelmiszerpiacok folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, valamint 2023. július elsejétől működteti az online árfigyelő rendszert. Az arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi üzletlánc mintegy 1200 boltjában 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Július elseje óta az árfigyelő egyedi látogatóinak száma meghaladta a 910 ezret, a rendszer eddig átlagosan mintegy 8 százalékkal csökkentette a figyelt termékek átlagárát – jelezte közleményében a versenyhivatal. 

Borítókép: Importtermékek árazási gyakorlatát vizsgálja a GVH (Fotó: Magyar Nemzet/Éberling András)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.