Jól állunk a jövedéki adó uniós rangsorában

Magyarországon augusztus elsejétől 120, illetve 110,35 forintos jövedéki adó érvényes a benzinre és dízelre, ami alacsonyabb az uniós direktívánál. Az uniós iránymutatás alkalmazásával a benzin ára 10-20 forinttal, a dízelgázolajé pedig 15-20 forinttal lenne magasabb a jelenleginél.

Magyar Nemzet
2023. 08. 11. 15:15
Karnok Csaba
20220818 Szeged Tankolás a Mol benzinkút kútjánál. Fotó: Karnok Csaba (KC) Délmagyarország (DM) Fotó: Karnok Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az Európában irányadó Brent üzemanyagár-index árfolyama visszatért az orosz–ukrán háború kitörése előtti szintjére, még így is 25-45 százalékkal magasabb az utolsó válságmentes év, 2019 átlagos értékéhez képest. Egy uniós direktíva alapján a tagállamoknak legalább 35,9 eurócentes jövedéki adót kell kivetniük a benzinre, míg a dízelgázolajra 33 eurócentest. Jelenleg Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Málta és Románia veti ki az irányelv szerinti minimális adóterhet. Lengyelország és hazánk esetében az eltérést az ingadozó zloty- és forintárfolyam okozza. Európában Hollandiában, Olaszországban és Finnországban volt a legmagasabb a literenként kivetett jövedéki adó, rendre 79, 73 és 72 eurócent. Az EU-ban a benzin átlagos jövedéki adója 0,53 euró literenként, a dízelgázolajé pedig 0,43 euró – veszi sorra elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány lapunknak elküldött elemzése. 

Forrás: Oeconomus Gazdaságkutató Alaptvány

Az üzemanyagárak alapján készített európai rangsor eltér ettől az összeállítástól, mivel számos egyéb, országonként eltérő mértékű adónemet vetnek ki az energiahordozókra és a kiskereskedelmi árrés is függ az adott ország piacszerkezetétől – hívják fel a figyelmet. Ilyen adófajta például az általános forgalmi adó. Magyarországon ezen felül literenként 4 forintos készletezési díj is terheli az üzemanyagokat, ami az üzemanyag-kereskedők tagdíja a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek. Ezek miatt az adott ország lakossági vásárlóerejének megítéléséhez nem elegendő az árszínvonal vizsgálata. 

Az Európai Unió áfára vonatkozó irányelvei szerint legfeljebb három adókulcsot lehet alkalmazni: az általános mellett kettő kedvezményest. Előbbi adómérték nem lehet alacsonyabb 15 százaléknál, a kedvezményeseknek pedig az általános és az 5 százalékos érték között kell lennie. Az engedményes adómértéket különféle alapélelmiszerekre, gyógyszerekre és tisztálkodási árukra lehet alkalmazni, azonban üzemanyagként szolgáló energiahordozókra nem. 

A jövedéki illeték közvetett adófajta, amelyet bizonyos termékek (alkoholtermékek, dohánytermékek és energiatermékek) értékesítése és felhasználása után kell megfizetni. Az uniós irányelvek előírják az ide tartozó termékkört és az adózás módját. A tagállamok saját hatáskörben döntenek az adó mértékéről, azonban az unió iránymutatást és ajánlott abszolút mértéket jelöl ki az adott termékek egységére (liter, kilogramm, hektoliter) vagy tisztaszesz-tartalmára. 

Augusztus elsejétől a magyar szabályozás szerint abban az esetben, ha a jövedékiadó-törvény alapján kijelölt árfolyamindexek szerint a gázolaj világpiaci ára 50 dollár/hordó alatti, a jövedéki adó mértéke 120,35 forint/liter (ellenkező esetben 110,35 forint/liter), míg a benzin esetében a teher literenként 125 és 120 forint. 

 

Ha Magyarországon a benzin és a dízel esetében az előírt 35,9, illetve 33 eurócentes jövedéki adó lenne érvényes, mindkét üzemanyagtípus ára 10-20 forinttal emelkedne – írja az elemzés.

 

Magyarország kormánya júniusban véglegesítette a 2024-es év adócsomagját, amelyben az uniós kötelezettségszegési eljárás elkerülésének érdekében megemelik a benzin és a dízel (és egyéb energiahordozók) jövedéki adóját – emlékeztetnek. 

A kormány tavaly decemberben nyújtott be az Európai Bizottságnak derogációs kérelmet, vagyis a jövedéki adó minimális szintjének hatályon kívül helyezését szolgáló indítványt. A csomagtervezet szerint abban az esetben, ha a kőolaj hordónkénti világpiaci ára 50 dollár feletti, a jövedéki adó 152,55 forint (380 forintos euróárfolyammal számolva 40 eurócent), ellenkező esetben pedig 157,55 forint (41,5 eurócent). A gázolaj esetében a két adómérték 142,9, illetve 152,9 forint (37,6 és 40, 2 eurócent). 

Mivel az új adómérték magasabb az uniós szabályozás szerint minimálisan előírtnál, a forint gyengülése esetén a kormányzat nem kockáztatja a kötelezettségszegési eljárást. A 2024-ben érvényes jövedéki adószintek és a legfrissebb idei átlagos üzemanyagár-statisztika alapján az Oeconomus elemzői elkészítették a benzin és dízel esetében a korrigált adóékek rangsorát. 

Eszerint míg a benzin esetében a megemelt jövedéki adó ellenére a magyar adóék még mindig az egyik legalacsonyabb (Románia és Bulgária után), addig a dízel esetében az új adószint már Európában középszintű adómértéket eredményezett.

 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.