Bár az Európában irányadó Brent üzemanyagár-index árfolyama visszatért az orosz–ukrán háború kitörése előtti szintjére, még így is 25-45 százalékkal magasabb az utolsó válságmentes év, 2019 átlagos értékéhez képest. Egy uniós direktíva alapján a tagállamoknak legalább 35,9 eurócentes jövedéki adót kell kivetniük a benzinre, míg a dízelgázolajra 33 eurócentest. Jelenleg Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Málta és Románia veti ki az irányelv szerinti minimális adóterhet. Lengyelország és hazánk esetében az eltérést az ingadozó zloty- és forintárfolyam okozza. Európában Hollandiában, Olaszországban és Finnországban volt a legmagasabb a literenként kivetett jövedéki adó, rendre 79, 73 és 72 eurócent. Az EU-ban a benzin átlagos jövedéki adója 0,53 euró literenként, a dízelgázolajé pedig 0,43 euró – veszi sorra elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány lapunknak elküldött elemzése.
Az üzemanyagárak alapján készített európai rangsor eltér ettől az összeállítástól, mivel számos egyéb, országonként eltérő mértékű adónemet vetnek ki az energiahordozókra és a kiskereskedelmi árrés is függ az adott ország piacszerkezetétől – hívják fel a figyelmet. Ilyen adófajta például az általános forgalmi adó. Magyarországon ezen felül literenként 4 forintos készletezési díj is terheli az üzemanyagokat, ami az üzemanyag-kereskedők tagdíja a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek. Ezek miatt az adott ország lakossági vásárlóerejének megítéléséhez nem elegendő az árszínvonal vizsgálata.
Az Európai Unió áfára vonatkozó irányelvei szerint legfeljebb három adókulcsot lehet alkalmazni: az általános mellett kettő kedvezményest. Előbbi adómérték nem lehet alacsonyabb 15 százaléknál, a kedvezményeseknek pedig az általános és az 5 százalékos érték között kell lennie. Az engedményes adómértéket különféle alapélelmiszerekre, gyógyszerekre és tisztálkodási árukra lehet alkalmazni, azonban üzemanyagként szolgáló energiahordozókra nem.
A jövedéki illeték közvetett adófajta, amelyet bizonyos termékek (alkoholtermékek, dohánytermékek és energiatermékek) értékesítése és felhasználása után kell megfizetni. Az uniós irányelvek előírják az ide tartozó termékkört és az adózás módját. A tagállamok saját hatáskörben döntenek az adó mértékéről, azonban az unió iránymutatást és ajánlott abszolút mértéket jelöl ki az adott termékek egységére (liter, kilogramm, hektoliter) vagy tisztaszesz-tartalmára.
Augusztus elsejétől a magyar szabályozás szerint abban az esetben, ha a jövedékiadó-törvény alapján kijelölt árfolyamindexek szerint a gázolaj világpiaci ára 50 dollár/hordó alatti, a jövedéki adó mértéke 120,35 forint/liter (ellenkező esetben 110,35 forint/liter), míg a benzin esetében a teher literenként 125 és 120 forint.
Ha Magyarországon a benzin és a dízel esetében az előírt 35,9, illetve 33 eurócentes jövedéki adó lenne érvényes, mindkét üzemanyagtípus ára 10-20 forinttal emelkedne – írja az elemzés.
Magyarország kormánya júniusban véglegesítette a 2024-es év adócsomagját, amelyben az uniós kötelezettségszegési eljárás elkerülésének érdekében megemelik a benzin és a dízel (és egyéb energiahordozók) jövedéki adóját – emlékeztetnek.
A kormány tavaly decemberben nyújtott be az Európai Bizottságnak derogációs kérelmet, vagyis a jövedéki adó minimális szintjének hatályon kívül helyezését szolgáló indítványt. A csomagtervezet szerint abban az esetben, ha a kőolaj hordónkénti világpiaci ára 50 dollár feletti, a jövedéki adó 152,55 forint (380 forintos euróárfolyammal számolva 40 eurócent), ellenkező esetben pedig 157,55 forint (41,5 eurócent). A gázolaj esetében a két adómérték 142,9, illetve 152,9 forint (37,6 és 40, 2 eurócent).
Mivel az új adómérték magasabb az uniós szabályozás szerint minimálisan előírtnál, a forint gyengülése esetén a kormányzat nem kockáztatja a kötelezettségszegési eljárást. A 2024-ben érvényes jövedéki adószintek és a legfrissebb idei átlagos üzemanyagár-statisztika alapján az Oeconomus elemzői elkészítették a benzin és dízel esetében a korrigált adóékek rangsorát.
Eszerint míg a benzin esetében a megemelt jövedéki adó ellenére a magyar adóék még mindig az egyik legalacsonyabb (Románia és Bulgária után), addig a dízel esetében az új adószint már Európában középszintű adómértéket eredményezett.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)