Globális dízelhiány jöhet

Az olajtermelés csökkentése a dízel árát is megemelte, a finomítók pedig inkább más üzemanyagok előállítására fókuszálnak.

2023. 09. 18. 4:50
mol, benzin, dízel, gázolaj, benzinkút töltőállomás Forrás: Kallus György/Világgazdaság
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ olajfinomítói egyre nehezebben tudnak elegendő gázolajat termelni, ami súlyos hiányhoz vezethet az iparban és a közlekedésben, és ez az inflációt is tovább erősítheti – írja a Világgazdaság a Bloomberg cikke alapján. 

A nyersolajárak egyre közelebb araszolnak a 95 dolláros hordónkénti árszinthez, ami a finomított üzemanyagok piacán is jelentős dráguláshoz vezetett. Ezek közül a dízel kiemelkedően magasra ugrott, a gázolaj ára Európában 60 százalékkal emelkedett a nyár vége óta, ami a valaha mért legnagyobb növekedés az év ezen időszakában.

A világ finomítói hónapok óta gyenge termeléssel küzdenek, miután az északi féltekén a nyári perzselő hőség miatt az üzemek alacsonyabb szinten voltak kénytelenek működni, így a meglévő készletek is kevesebbek maradtak.

Az olajvállalatokra komoly nyomás nehezedik, hogy olyan termékeket állítsanak elő, mint a benzin vagy a repülőgép-üzemanyag, amelyekre a kereslet erőteljesen megélénkült. A dízel emiatt háttérbe szorult, és most komoly hiány van kialakulóban a piacon

– idézi a cikk Callum Bruce-t, a Goldman Sachs elemzőjét. 

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) múlt heti jelentése azzal számolt, hogy a dízelfogyasztás az idén naponta mintegy 100 ezer hordóval emelkedik. A benzin esetében napi 500 ezerre, a repülőgép-üzemanyag és a kerozin esetében pedig több, mint napi egymillió hordóra számítanak.

A koronavírus-járvány alatt ráadásul világszerte bezárták a kevésbé hatékony üzemeket, és hiába próbálják követni a termelők a fogyasztás növekedését, sok finomító egyszerűen már nem létezik. A dízel kulcsfontosságú mint ipari és szállítási üzemanyag, a készletek csökkenése pedig a termelés és a szállítmányozás visszaesésén keresztül a teljes gazdaságot befolyásolhatja, a magasabb árak pedig a fogyasztókra fognak hárulni.

A legnagyobb probléma, hogy több nagy olajexportőr – Oroszország és Szaúd-Arábia – is bejelentette, hogy csökkenteni fog a termelésen, ami jelentősen korlátozná a nemzetközi ellátást a téli hónapok előtt.

A dízelárak ugrása alapvetően a kínálat csökkenéséből ered, amiért az exportőrök és a finomítók is felelősek, ráadásul a nyár folyamán a legtöbb ország nem tudott elegendő mennyiségű üzemanyagot felhalmozni

– mondta Eugene Lindell, az FGE tanácsadó cég finomított termékekért felelős vezetője.

Ugyanakkor még mindig van remény arra, hogy a dízelhiány átmeneti lesz és hamarosan enyhülni fog. A hűvösebb téli hónapok közeledtével az időjárás kevésbé korlátozza a finomítókat, akik már most felismerték, hogy a gázolaj elhanyagolásának súlyos következményei lesznek, ráadásul a magas dízelárak is azt ösztönzik, hogy többet állítsanak elő.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.