Bár tovább lassult, az előzetes várakozásoknál magasabb lett az infláció augusztusban, ami egyértelműen az üzemanyagáraknak tulajdonítható. Csak egy hónap alatt nyolc százalékkal nőttek az üzemanyagárak, ami azért érdekes, mert a fogyasztói kosárban, amiből az inflációt számolják, jelentős a részarányuk, ráadásul gyakran keresett termékek.
A Világgazdaság elemzéséből kiderül: a környező országokat megvizsgálva Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára. Szlovákiában és Ausztriában drágább a 95-ös alaptermék, míg Bulgáriában és Romániában jelentősen olcsóbb, akár nyolcvan-kilencven forinttal kevesebbe kerül. A hazai benzinár 31 forinttal haladja meg a környező országok benzinárának átlagát.
A gázolaj esetében a magyar piaci ár a második legmagasabb, a hazai 651 forintos literenkénti dízelárnál csak Ausztriában tapasztalható magasabb (665 forint). A vizsgált országok közül Lengyelországban (557 forint) és Bulgáriában (545 forint) a legalacsonyabb a dízel literenkénti ára, az átlagos árkülönbözet, amivel idehaza többe kerül a gázolaj a szomszédainknál, negyven forint.
A háttérben országspecifikus és nemzetközi tényezők állnak. Utóbbiakhoz sorolható Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése (a kínálatcsökkenés és/vagy a keresletnövekedés árfelhajtó tényezők), míg országspecifikus tényezőnek számítanak a tranzitdíjak, valamint a gyenge forint. Az ukrán tranzitdíjak három és félszeresére drágultak, a horvát díjak pedig eleve magasak voltak, de most a piaci átlagár öt és félszeresét teszik ki.
Bár az üzemanyagok árának alakulása érdemben befolyásolja a hazai inflációt (az augusztusi adathoz 0,4 százalékot tett hozzá), nincs veszélyben az év végi egy számjegyű infláció. Ezt viszont csak egy hónappal később, várhatóan októberben érhetjük el.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Róka László)