Az üzemanyagárak állnak az infláció letörésének útjában

A kedvezőtlenebb augusztusi inflációs adat jól beazonosíthatóan a hazai üzemanyagárak alakulásához kötődik – derül ki a Vg.hu gyorselemzéséből.

2023. 09. 08. 14:45
Budapest, 2023. április 1. Korszerû, EVO plus üzemanyagok töltõoszlopai és MOL Plugee elektromos töltõhely a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. egyik fõvárosi üzemanyagtöltõ állomásán, a Könyves Kálmán körúton. MTVA/Bizományosi: Róka László *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Róka László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár tovább lassult, az előzetes várakozásoknál magasabb lett az infláció augusztusban, ami egyértelműen az üzemanyagáraknak tulajdonítható. Csak egy hónap alatt nyolc százalékkal nőttek az üzemanyagárak, ami azért érdekes, mert a fogyasztói kosárban, amiből az inflációt számolják, jelentős a részarányuk, ráadásul gyakran keresett termékek.

A Világgazdaság elemzéséből kiderül: a környező országokat megvizsgálva Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára. Szlovákiában és Ausztriában drágább a 95-ös alaptermék, míg Bulgáriában és Romániában jelentősen olcsóbb, akár nyolcvan-kilencven forinttal kevesebbe kerül. A hazai benzinár 31 forinttal haladja meg a környező országok benzinárának átlagát.

A gázolaj esetében a magyar piaci ár a második legmagasabb, a hazai 651 forintos literenkénti dízelárnál csak Ausztriában tapasztalható magasabb (665 forint). A vizsgált országok közül Lengyelországban (557 forint) és Bulgáriában (545 forint) a legalacsonyabb a dízel literenkénti ára, az átlagos árkülönbözet, amivel idehaza többe kerül a gázolaj a szomszédainknál, negyven forint. 

A háttérben országspecifikus és nemzetközi tényezők állnak. Utóbbiakhoz sorolható Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése (a kínálatcsökkenés és/vagy a keresletnövekedés árfelhajtó tényezők), míg országspecifikus tényezőnek számítanak a tranzitdíjak, valamint a gyenge forint. Az ukrán tranzitdíjak három és félszeresére drágultak, a horvát díjak pedig eleve magasak voltak, de most a piaci átlagár öt és félszeresét teszik ki.

Bár az üzemanyagok árának alakulása érdemben befolyásolja a hazai inflációt (az augusztusi adathoz 0,4 százalékot tett hozzá), nincs veszélyben az év végi egy számjegyű infláció. Ezt viszont csak egy hónappal később, várhatóan októberben érhetjük el. 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Róka László)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.