Külföldről származó olcsó baromfihúsok is megjelentek a Lidl magyarországi bolthálózatában – hívta fel a figyelmet a Baromfi Termék Tanács (BTT). A szakmai szervezet szerint a Magyarországon piacvezető üzletlánc károkat okoz beszállítóinak, a baromfipiac hazai szereplőinek – írja a Vg.
A helyzet azért is visszás, mert korábbi vállalásában a Lidl ígéretet tett rá, hogy a baromfi- és sertéshúsok kizárólag magyar beszállítóktól érkeznek a polcaikra.
Az a hetekben már kiderült, hogy a sertéshús kategóriában a Lidl mindezt már nem tartja be. Akkor a német hátterű diszkont olcsó német darált sertéshússal borította el az országos hálózatát, ami 10–30 százalékkal volt alacsonyabb árazású, mint a hasonló magyar termékek. Arra is voltak jelek, hogy a baromfinál is felülírták a vállalást.
Most viszont bizonyossá vált, hogy a Lidl nagy tételben hozott be import baromfit Magyarországra, és lengyel csirkemellfilével és lengyel darált pulykahússal is elárasztotta a boltjait.
A BTT szerint ez a lépés rontja a magyar baromfiágazat szereplőinek érékesítési lehetőségeit. Már csak azért is, mert a külföldi termékeket az üzletlánc akciók keretében, jóval olcsóbban forgalmazza a hazai baromfihúsoknál.
Szerintük a behozatal alkalmas lehet arra, hogy letörje a belföldi baromfiárakat, egyben pedig negatív precedenst teremthet.
Nehezményezzük a Lidl húsbehozatalát, hiszen az üzletlánc korábban maga vállalta, hogy csak magyar termelésből származó baromfihúsokat forgalmaz. A mostani húsimport szembemegy a Lidl korábbi ígéretével és vállalásával, ezzel veszteségeket okoz a hazai baromfiágazati vállalkozásoknak
– szögezte le a BTT.
A Baromfi Termék Tanács azt is jelezte, hogy egyetért a magyar sertéságazat szereplőivel, akik szintén kifogásolják a Lidl jelenlegi piaci magatartását. Hangsúlyozták, hogy a magyar hússzektor jövője múlhat azon, hogy a kereskedelmi láncok a hazai húságazati vállalkozásokkal korrekt és kiszámítható együttműködési magatartást tanúsítsanak.
A Világgazdaság kereste a Lidlt, hogy reakciót kérjen az eset kapcsán. Válaszukról beszámolnak.
A cikk felidézi, hogy a Lidl a német daráltsertéshús-behozatalának okait korábban már részletezte. Azzal magyarázták a folyamatot, illetve az import nyomott árát, hogy „célul tűzték ki, hogy Magyarország kormányának törekvéseivel összhangban letörjék az inflációt, és ezáltal támogassák a magyar családokat”. Az infláció letörésében és a magyar vásárlók támogatásában vívott harchoz pedig a Lidl az alacsony árak biztosításával tud hozzájárulni. Ami pedig a magyar beszállítók kizárólagosságát illeti, erről azt mondták, hogy az erre vonatkozó 2021-es vállalásuk óta nagymértékben megváltozott a gazdasági helyzet. A háború kitörése, az infláció, valamint az energetikai árak drasztikus növekedése mind hatással volt az élelmiszer-kiskereskedelmi piac működésére. Ezzel indokolták, hogy az áruházlánc kínálatában elérhetők importhúsok is.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Világgazdaság/Vémi Zoltán)