– Ma azt mondhatjuk, hogy mi, szerbek és magyarok összetartozunk. Szerbia és Magyarország összetartozik, ez az összetartozás vasútvonala és az összetartozás szimbóluma – hangsúlyozta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden Palicson annak alkalmából, hogy nyolc év után újraindult a vasúti személyközlekedés Szeged és Szabadka között. Lázár János az első, kora reggeli vonattal érkezett Szegedről Palicsra, ahol szerb hivatali kollégájával, valamint a Vajdasági Magyar Szövetség elnökével közösen tartott sajtótájékoztatót.
A tárcavezető megköszönte Goran Vesics szerb közlekedési miniszternek, a szerb kormánynak és a szerb köztársasági elnöknek a vasútvonal helyreállításában nyújtott segítséget. – Nemcsak jelképes helyreállításról van szó, nemcsak szimbolikus dologról, hanem arról is, hogy ez valóban működni fog, hiszen öt pár vonat közlekedik Szeged és Szabadka között – húzta alá a távirati iroda tudósítása szerint.
A politikus rámutatott, hogy a vasútvonal fejlesztése nem valósulhatott volna meg a Vajdasági Magyar Szövetség közelmúltban elhunyt elnöke, Pásztor István közbenjárása nélkül.
Kiemelte: azon dolgoznak, hogy „a szerbek és a magyarok szorosabban tudjanak együttműködni, és a határátkelőket le tudjuk bontani. Vasúton is lehessen közlekedni, és minél több helyen lehessen átjutni Magyarországra”. Folytatják a közös munkát, és megépítik a Szabadka és Baja közötti vasutat is, Kelebiánál, valamint Hercegszántónál pedig újabb határátlépési pontokat biztosítanak.
– Magyarországnak az az ambiciózus célja, hogy Szerbia nyugati kapuja legyen, ebben pedig a legjobb szövetségesre talált a szerb közlekedési miniszterben, a szerb kormányban és a politikai barátainkban – hangsúlyozta tárcavezető. Egyben arra kérte a szerbiai választópolgárokat, hogy a december 17-i előre hozott választáson tegyék lehetővé, hogy az együttműködést folytatni tudják.
Goran Vesics szerb közlekedési miniszter a Szeged–Szabadka járatot a barátság vonalának nevezte, és közölte: további olyan infrastrukturális projekteket terveznek, amelyek összekötik a két országot.
A Vajdasági Magyar Szövetség megbízott elnöke, Pásztor Bálint a helyszínen arról beszélt, hogy ez „az élet vasútvonala, hiszen azt teszi lehetővé, hogy normális, XXI. századi életet lehessen élni”. Mint mondta, ennek a vasútvonalnak az újraindítása elősegíti, hogy Szabadkán, Palicson vagy Hajdújáráson lehessen élni, és Szegeden lehessen dolgozni, tanulni, ügyet intézni. Minden nap ezt az utat kényelmesen, biztonságosan, gyorsan meg lehet tenni, és ugyanez mondható el azok szempontjából is, akik Magyarországon élnek. Pásztor Bálint fontosnak nevezte az utasbarát menetrend kialakítását, mert így lehetővé válik, hogy ez a vasútvonal beváltsa a hozzá fűzött reményeket.
A teherforgalom már tavaly elindult a Szeged és Szabadka közötti vonalon, most pedig a személyforgalom is megkezdődött. Naponta öt vonat indul Szegedről és öt vonat Szabadkáról, az első járatok a hajnali órákban, míg az utolsók a késő esti órákban indulnak. A menetidő a két város között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt – tájékoztatott a MÁV.