A GVH 2020-ban azért indított vizsgálatot az Egyesült Államokban bejegyzett, kínai tulajdonú szolgáltatóval szemben, mert azt valószínűsítette, hogy a globális vállalkozás nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról – emlékeztetett honlapján a Gazdasági Versenyhivatal.

Fotó: AFP/Jonathan Raa
A GVH eljárása kötelezettségvállalással zárult, amelyre – anélkül, hogy a versenyhatóság jogsértést vagy annak hiányát állapítaná meg – a hazai szolgáltatásban érintett vállalkozás, a TikTok Technology Ltd. önkéntes vállalásai alapján nyílik lehetőség.
A GVH Versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalás révén olyan intézkedésekre kerül sor, amelyek még a folyamatosan változó kommunikációs tartalom, szerződéses feltételek, működési jellemzők és jogszabályi környezet esetén is közvetlenebbül biztosítják, hogy a TikTok kommunikációja javuljon, illetve a TikTok jellemzőit a magyar fogyasztók valóban megismerjék, és így tudatosabb fogyasztói döntéseket hozzanak a szolgáltatással kapcsolatban.
A TikTok által tett vállalás alapvető elemei:
- információs célú adatközpont létrehozása;
- a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok-videók beiktatása, azaz az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextusbarát megjelenítése;
- alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (pl. napi képernyőidő-beállítás automatikusan); szülői felügyelet és egyéb, a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
- húszszázalékos reklámkorlát önkéntes alkalmazása;
- közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése;
A magyar nemzeti versenyhatóságnál most zárult ügynek egyértelműen globális kihatása is lesz, amit világszerte érzékelnek majd a felhasználók. Különösen igaz ez a GVH eljárásának eredményeként tett vállalás első fontos pontjára, amelynek értelmében a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online adatvédelmi központot. A központ szolgáltatásai és tartalma magyar nyelven is elérhetőek lesznek. Az online platformot működtető cég továbbá kerekasztal-beszélgetéseket szervez magyarországi civil szervezetek és egyéni szakértők számára a TikTok tevékenységének bemutatása céljából, illetve a kiskorúak biztonságával kapcsolatos helyi aggályok megismerése érdekében.