A napokban megjelentek azok a MEKH-határozatok, amelyek a hazai földgázszállító rendszer üzemeltetési díjait, valamint az árkedvezmények mértékét tartalmazzák – írja a Világgazdaság.
A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal határozata a 2024–2025-ös gázévre vonatkozik, amelynek első napja 2024. október 1. A hivatal a díjakat az FGSZ Földgázszállító Zrt. adatszolgáltatása alapján több lépésben, a referenciaár-módszertanban és a módszertani útmutatóban előírtak alapján határozta meg. Eszerint
- az új gázévi belépési pont kapacitásdíja 1,5 százalékkal csökken,
- a kilépési ponti kapacitásdíj lényegében nem változik,
- a forgalmi díj pedig 75 százalékkal lesz kisebb a jelenleg hatályos szállítási forgalmi díjnál.
A díjakat az FGSZ Földgázszállító Zrt.-nek a következő gázévben kell alkalmaznia, 2024. október 1-jétől 2025. október 1-jéig.
A MEKH ugyancsak határozatban állapította meg a 2024. október 1-jétől induló gázévben érvényes szállítási rendszer-üzemeltetési díjakhoz kapcsolódó árkedvezmények, szorzók és szezonális faktorok mértékét.
- A szorzók szintje változatlan marad,
- a szezonális faktorok és megszakíthatósági kedvezmények mértéke a kihasználtság függvényében alakul a jogszabályban előírt módszertan szerint.
Az FGSZ hálózatába tavaly hazai, illetve exportcélra Szerbia felől érkezett a legtöbb gáz, 5,63 milliárd köbméter. Ezt a belföldi termelés (2,73 milliárd köbméter) és a belföldi tárolókból érkezett mennyiség (2,40 milliárd köbméter) követte, majd az Ausztria felőli behozatal (2,24 milliárd köbméter) következett.