Nyáron is mindenhol ott volt a fogyasztóvédelem

A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok egész nyáron éberen őrködtek a magyar fogyasztók védelme érdekében – erősítette meg hétfői összegzésében a Nemzetgazdasági Minisztérium.

2024. 09. 16. 12:05
Budapest, 2024. augusztus 12. Közönség a Nagyszínpad előtt a 30. Sziget fesztiválon a Hajógyári-szigeten 2024. augusztus 12-én. MTI/Balogh Zoltán Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kereskedelmi egységek egész évben tartó, folyamatos vizsgálata mellett már májustól megkezdődött a turisztikai szempontból kiemelt fontosságú helyek, így az italüzletek, zenés szórakozóhelyek, büfék, pecsenyesütők és más vendéglátóhelyek ellenőrzése is – írja közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai a különböző fesztiválokon és rendezvényeken is a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva folytatták ellenőrzéseiket, emellett vizsgálták a taxikra vonatkozó rendelkezések betartását is. 

Ellenőrizték a naptejeket, a napszemüvegeket, a kalandparkokat és a játszótereket is. A vizsgálatok hozzájárulnak, hogy a fogyasztók megfelelő minőségben és biztonságban, a szabályok maximális betartása mellett jussanak hozzá az egyes termékekhez és szolgáltatásokhoz. 

A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium hangsúlyozza, hogy az ellenőrzések a nyári időszakot követően sem zárulnak le, sőt a családok védelme érdekében az év végéig intenzíven folytatódnak tovább. 

Az ellenőrzés alá vont közel négyszáz vendéglátóhely 37 százalékánál találtak kivetnivalót a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai, a vizsgált mintegy száz közterületi vagy alkalmi árusnál ez az arány 28 százalék volt. A fesztiválokon vizsgált 66 egység közül pedig minden ötödik árusnál volt felfedezhető valamilyen jogsértés. 

Leggyakrabban az eladási ár vagy az egységár hiánya, a felszolgálási díj nem megfelelő feltüntetése, a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása és többletszámolás miatt került sor hatósági fellépésre. 

Az ellenőrzött 76 személytaxi-szolgáltató esetén a kifogásolási arány mindösszesen nyolc százalék volt, azokban az esetekben azonban, ahol próbautazásra is sor került, az arány 17 százalék. Leginkább a pályaudvaroknál és az idegenforgalmi szempontból frekventált területeken tartott ellenőrzéseknél volt szükség eljárás lefolytatására, elsősorban a nem megfelelő díjszabás, illetve a taxaméter elindításának hiánya miatt. 

Az NGM beszámolt arról is, hogy a fogyasztóvédelemért felelős minisztérium akkreditált élelmiszer- és vegyipari laboratóriuma vizsgált olyan kozmetikai termékeket, amelyek az UV-sugárzás káros hatásai ellen védenek. A húsz vizsgált termék mind a mikrobiológiai, mind az analitikai vizsgálaton megfelelt. Az analitikai vizsgálatok a termékben lévő penészgátlók jelenlétére és határérték alatti mennyiségének vizsgálatára terjedtek ki. Hiányosságokat a címkék ellenőrzése során tapasztalt a hatóság, ebből a szempontból kilenc termék nem felelt meg az előírásoknak. Ez azonban egyik esetben sem érintett termékbiztonságot, kifogás például a címke olvashatósága, illetve a termék felhasználására vonatkozó óvintézkedések feltüntetésével kapcsolatos hiányosságok miatt merült fel ezekben az esetekben. 

A fogyasztóvédelmi szakterület munkatársai a Sziget Fesztiválon is jelen voltak, ahol napszemüvegeket vizsgáltathattak be velük a fesztiválra látogatók. A mérés folyamatát is megtekinthették az érdeklődők, miközben hasznos információkra tehettek szert a napszemüvegek áteresztése szempontjából jelentkező egészségkárosodási kockázatokról. 

A kormányhivatalok piacfelügyeleti munkatársai nyáron is ellenőrizték a szórakoztatási célú berendezéseket és a szórakoztatási célú sporteszközöket termékbiztonsági szempontból. A kalandparkokban, vidámparkokban, kondiparkokban és a játszótereken is a fogyasztók biztonságának megóvása és a balesetek megelőzése az alapvető cél, ezekkel kapcsolatban a vizsgálati eredmények összesítése folyamatban van. 

Az NGM hangsúlyozta: a kormányzat elkötelezett a magyar családok védelme iránt, amelynek részét képezi az is, hogy az állampolgárok a megérdemelt pihenésüket fogyasztói problémáktól mentesen tölthessék. Ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányításával a fogyasztóvédelmi hatóság a jövőben is folyamatosan végez ellenőrzéseket a kereskedelem minden szegmensében a visszaélések megelőzése és a fogyasztói jogok széles körű védelme érdekében, szükséges esetben pedig szigorúan fellép az esetleges jogsértésekkel szemben.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.