Január végével lejártak a 2024-ben vásárolt autópálya-matricák. Aki tehát nem akar súlyos pénzeket fizetni jogosulatlan úthasználatért, annak legfőbb ideje beszereznie az idei engedélyeket. Csakhogy léteznek ingyenes autópályák Magyarországon, vagyis amelyekre útdíj megfizetése nélkül is szabályosan fel lehet hajtani. Ezekről azonban nem feltétlenül tudnak a közlekedők és így akkor is fizetnek autópálya-matricáért, amikor erre nincs szükség. A Világgazdaság ezért listába szedte, melyek azok az autópályák vagy autópálya-szakaszok, amelyek 2025-ben szabadon használhatók.
Január 31-én mintegy 3,5 millió éves országos és éves vármegyei autópálya-matrica járt le, ez tehát azt jelentette, hogy február első hétvégéjén már büntették azokat az autósokat, akik 2024-es autópálya-matricákkal közlekedtek.
Hogy ebből a milliós nagyságrendű éves autópálya-matricából végül mennyit újítottak meg, az egyelőre nem ismert. Mindenesetre a múlt hét közepéig 1,4 millió darab éves autópálya-matricát vásároltak 2025-e. Ennek 28 százaléka országos, 72 százaléka pedig vármegyei jogosultság.
A NÚSZ tapasztalatai szerint egyébként nagyon sokan hagyják az utolsó pillanatra: míg 2023-ban mintegy 245 ezer, 2024-ben már 267 ezer darab éves jogosultságot vettek a közlekedők január utolsó két napján. Ennek köze lehet az autópálya-matrica árához is. Az idén az éves országos matrica 59 210 forintba kerül, az éves vármegyei 6890-be, a havi országos 10 710 forintba, a heti 6620-ba, míg az egynapos 5320 forintba.
Mindenképpen megéri kiváltani a jogosultságot, hiszen a pótdíj összege is borsos: 60 napon belül 26 640 forint, 60 napon túl már 91 780. Ha valaki nem a megfelelő, például egy D2-es jármű esetén D1-es díjkategóriájú e-matricát vásárol, akkor a jó matrica mellett a pótdíjkülönbözetet is ki kell fizetni. Ennek mértéke 14 900 forint 60 napon belül, azon túl pedig 47 180 forint.
A statisztika szerint egyébként kiugróan magas az autópálya-használattal kapcsolatos büntetések aránya Magyarországon. Évente mintegy egymillió pótdíjat szabnak ki, további 1,5 millió esetet pedig külföldi behajtópartnereknek továbbítanak. Vagyis nem érdemes bliccelni, a NÚSZ úgysem hagyja annyiban a dolgot.
Csakhogy nem kell minden autópálya- vagy gyorsforgalmi-szakaszra matrica. Igaz, 2024-ben jelentősen csökkent a díjmentesen használható utak száma, miután fizetős lett a teljes M0-s, az M4-es, illetve több kisebb szakasz, de még így is közel száz kilométer ingyenes maradt.
Jó hír, hogy 2025. január 1-jétől nem vezettek be új díjköteles útszakaszokat Magyarországon az e-matrica-rendszerbe. Viszont tavalyhoz képest bővült az egyelőre ingyenesen használható szakaszok száma. Érdemes naprakésznek lenni a díjmentesen használható gyorsforgalmi útszakaszokkal kapcsolatban vagy még indulás előtt ellenőrizni, hogy a tervezett útvonalunk során használni kívánt szakaszok fizetős kategóriába tartoznak-e. Ahová nem kell matrica jelenleg:
- az M4-es autóút Vecsés–Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza,
- az M6-os autópálya M6-M60 csomóponttól a horvát határig tartó szakasza,
- az M60-as autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza az 58-as és 5826-os számú utak között,
- az M8-as autópálya; az M80-as autóút,
- az M9-es autóút 6-os számú főút és az 51-es számú főút közötti szakasza
- és az M9-es autóút (61-es számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza.
Hogy ez meddig marad így, az nincs kőbe vésve. Az M6-os autópálya kapcsán a közelmúltban írtuk meg, hogy akár már az idei nyári turisztikai szezonban is használatba vehetik az autósok az A5-ös sztrádát Horvátországban, így egy gyorsforgalmi kapcsolat jöhet létre a két ország között. Az A5-ös autópálya közvetlenül csatlakozik a magyarországi M6-oshoz.