– Jó tempóban halad a Déli körvasút második ütemének építése, a beruházás az elmúlt száz év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése – hangsúlyozta Kovács Balázs Norbert, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) budapesti kormányzati beruházásokért felelős miniszteri biztosa csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón. A helyszínen bemutatták, hogy a forgalom akadályoztatása nélkül kerül a helyére a Szerémi út és az 1-es villamosvonal feletti új vasúti híd.
Kovács Balázs Norbert kiemelte:
a Déli körvasút nemcsak a főváros, de a teljes hazai közlekedés egyik legfontosabb beruházása, amelynek második ütemében a magyar vasúthálózat egyik legnagyobb forgalmú szakaszán a Ferencváros és Kelenföld vasútállomások közötti részt újítják fel, és bővítik a vasúti összeköttetést.
Ismertette: ezen az útvonalon halad át a Magyarországot érintő három európai uniós vasúti korridor. A vonalszakaszon található a magyar vasúthálózat legfontosabb Duna-hídja, ahol a Dunát keresztező vasúti forgalom több mint 95 százalékát bonyolítják.

Fotó: Vémi Zoltán
A miniszteri biztos hangsúlyozta: a Déli körvasút projekt valódi 21. századi beruházás, közvetlen és közvetett hatásait tekintve Budapest egyik legfontosabb városfejlesztési projektje is, amely mintegy 420 milliárd forintból valósul meg. A beruházás a főváros működőképességének talán legkritikusabb kérdésében segít azzal, hogy csökkenti a zsúfoltságot a budapesti utakon, ahol több ingázó jár munkába, mint budapesti.
Az új vágányok megépítésével fejlesztik az elővárosi vasúti közlekedést, a kapacitásbővítéssel a budapesti utakat napi hatvanezer gépjármű forgalmától tudják mentesíteni.
Kovács Balázs Norbert kitért arra, hogy a beruházással sokat javítanak az itt élők életminőségén is, régi adósságot törlesztve korszerű zajvédelmi létesítményekkel megszüntetik a több évtizede fennálló, lassan elviselhetetlen zajterhelést. Jelezte: olyan technológiát használnak a fejlesztésnél, ami a vágányok számának bővítése ellenére sem csökkenti a zöldterületet, sőt a fejlesztés részeként Buda legnagyobb zöldterület-fejlesztését valósítják meg. Az újbudaiak számára – közösségi tervezéssel – minden igényt kielégítő új zöldfolyosót, pihenőparkot létesítenek.
A fejlesztés segíti a vasúti fejpályaudvarok tehermentesítését is, két új vasúti megállóhelyet létesítenek, a Közvágóhíd és a Nádorkert térségében, három metróvonalhoz, a tömegközlekedési hálózatokhoz biztosítanak kényelmes és kulturált kapcsolatot – jelezte a miniszteri biztos a távirati iroda ismertetése szerint.
A Déli körvasút építése során a legkorszerűbb technológiákat alkalmazzák, hogy a legmagasabb színvonalú vasúti infrastruktúrát hozzák létre a város életének a lehető legkisebb átmeneti megzavarásával. A miniszteri biztos szerint a Déli örvasúttal mindenki nyer, aki Budapesten lakik vagy dolgozik.
A Szerémi út és az 1-es villamosvonal csomópontjában helyére kerülő új vasúti híd fontos mérföldköve a beruházásnak, az egyenként 10-17 tonna közötti elemekből álló új hidat helyben szerelték össze, ezt követően tolják a végleges helyére az összesen mintegy 250 tonnás szerkezetet.
Király Nóra, a Déli körvasút fejlesztésének közösségi kapcsolattartásáért felelős miniszteri megbízott elmondta, a Déli körvasút fontos városfejlesztési projekt, amely közvetlenül érinti Újbudát, Ferencvárost és Csepelt is. Hangsúlyozta, céljuk, hogy a projekt a kivitelezése a lehető legkevesebb terheléssel járjon a környéken élők számára. Ennek érdekében folyamatosan kapcsolatban vannak az illetékes civil szervezetekkel, önkormányzatokkal, és mindent megtesznek azért, hogy az itt lakók a lehető legkevesebb problémával találkozzanak. Felidézte, hogy a lakók kérésére leállt az éjszakai munkavégzés.
Az ÉKM-ben hamarosan megkezdik a zöldterületek tervezését, ebben is számítanak a lakosság észrevételeire – mondta, és bejelentette: új látogatóközpontot alakítanak ki, ahol a lakosság folyamatosan friss információkhoz juthat a beruházásról.