A GVH eljárást indított a Ryanair ellen

Az elmúlt években növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően, ezért a versenyhivatal átfogó vizsgálatot indított a hazai repülős szolgáltatók körében. A vizsgálat eredményeként kiderült: a Ryanair feltételezhetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, a vásárlók megtévesztésével és pszichés nyomásgyakorlással.

2025. 08. 05. 10:31
Ryanair valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat
Ryanair valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat Fotó: JAKUB PORZYCKI Forrás: NurPhoto
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanair ellen. A versenyhivatal gyanúja szerint ugyanis az írországi központú diszkont légitársaság az online repülőjegy foglalások során több szempontból is tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat – tájékoztatta lapunkat a GVH.

Budapest Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Ryanair légitársaság
Ryanair (Fotó: Vémi Zoltán)

A Ryanair félreérthető módon tájékoztatja a fogyasztókat

A Gazdasági Versenyhivatal közleményében jelezte: azt észlelték, hogy 

a Ryanair DAC (Ryanair) a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során több szempontból is félreérthető, időszerűtlen módon tájékoztatja a fogyasztókat. 

A GVH gyanúja szerint a cég az oda-vissza útirányra egyszerre megvásárolt jegyek (retúrjegyek), valamint több utas egyidejű foglalása esetén nem megfelelően tájékoztatja a jegyvásárlókat arról, hogy a viteldíj csomagopciókat, valamint egyes szabadon választható szolgáltatások díjait az oda- és visszaútra külön-külön, valamint minden utas számára egyenként meg kell fizetni.

Ennek keretében a Ryanair 

  • a „Regular”, „Plus” és „FlexiPlus” viteldíj csomagopciók árainak megjelenítésével, 
  • továbbá az „Elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász”, 
  • „10 kilogrammos feladott poggyász”, 
  • „20 kilogrammos feladott poggyász” és 
  • „Biztonsági Fast Track” 

szabadon választható szolgáltatások díjainak megjelenítési módjával valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, amivel olyan ügyleti döntések meghozatalára készteti a fogyasztókat, amelyeket egyébként nem hoznának meg.

Pszichés nyomásgyakorlás az online repülőjegy vásárlásnál

A GVH észlelte továbbá, hogy a Ryanair a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és a fogyasztó zavarása révén olyan gyakorlatot folytat, amely alkalmas lehet a fogyasztó ügyleti döntésének torzítására. Ennek részeként a cég figyelemfelhívó színekkel, képi megoldásokkal és feliratokkal azt a benyomást kelti, hogy a  „Basic” viteldíj opcióhoz képest a „Regular” viteldíj csomagopció díja és többletszolgáltatásai kedvezőek. 

A GVH észlelte ugyanakkor, hogy a végső fizetendő díj alacsonyabb lehet, amennyiben a fogyasztók ugyanazokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket egyébként a „Regular” viteldíj csomagopció tartalmaz, a „Basic” viteldíj opcióhoz egyenként, manuálisan adják hozzá a vásárlás folyamán. Továbbá a „Biztonsági Fast Track” szabadon választható szolgáltatás népszerűsítéséhez kapcsolódó manipulatív gyakorlatokkal, felugró ablakokkal, sürgető üzenetekkel a Ryanair valószínűsíthetően jelentősen korlátozza a fogyasztók termékkel kapcsolatos választási és magatartási szabadságát, ezzel pedig valószínűsíthetően szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul

– hangsúlyozza a versenyhivatal. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. 

A Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérték a légiközlekedés hazai piacát, 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjai, illetve a jegyár-összehasonlító weboldalak  jegyeladási és reklámgyakorlatait. A megszaporodott fogyasztói jelzések miatt Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató légitársaság vezetőjének is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.