Év végére egyesülnek a takarékok

Néhány hónapon belül lezárul az egyesülési folyamat, és egységes piaci szereplőként fog versenyezni a Takarék-csoport, amely ezzel tovább erősíti pozícióját a hazai bankszektor élmezőnyében — mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban Vida József, a pénzintézeti csoport elnök-vezérigazgatója. A Takarékbank nyitott arra, hogy megnézze a Budapest Bankot mint felvásárlási célpontot, de csak olyan akvizíciókba hajlandó belemenni, amelyek jól beilleszthetők a meglévő működésébe.

Rácz Gergő
2019. 07. 01. 5:45
null
Vida József: Sokan szeretik személyesen igénybe venni a szolgáltatást Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Lesz a Takarékbankból, ebből a szövetkezeti konglomerátumból olyan erős piaci szereplő, mint az OTP? Egyáltalán ez a cél, tehát egy negyvenszázalékos piaci részesedéssel rendelkező szereplő kiépítése?

– Mi az ügyfeleinkre figyelünk, nem a versenytársainkra, a versenyhelyzetben a piac kalibrál majd minket. A mi terveink tízszázalékos piaci részesedésről szólnak, amivel stabilan a négy legnagyobb bankcsoport egyike lehetünk az országban. Hiszem és vallom, hogy Magyarországon olyan bankrendszerre van szükség, amelyben magyar szereplők, magyar tulajdonosok vannak többségben. Minden erőnkkel azon kell lennünk, hogy a hazai banki szereplőkkel olyan szakmai együttműködést alakítsunk ki, hogy a hazai gazdaságban hazai szolgáltatásokat vegyenek igénybe azok az emberek és cégek, akikkel és amelyekkel nap mint nap találkozunk. Más, fejlettebb országokban mindez már magától értetődő, és ebben nem kell szétválasztani a nagy bankot és a kis bankot.

– Tesz ajánlatot a Takarékbank a Budapest Bankra?

– Minden eladósorban lévő szép lányt érdemes megnézni, mert a boldog házasság jó dolog lehet. Mint rendes férfiember, a Takarék-csoport is abban a korban van, hogy megnézze, milyen lehetőségek vannak, ha nőni vagy erősödni kíván. A hazai piac negyedik-ötödik legnagyobb szereplői vagyunk, és a Budapest Bank részvényei-nek értékesítése igen jelentős lehetőség, ami számos piaci előnnyel járhat. Meg kell azonban nézni, hogy milyen értékeket tudunk közösen alkotni, és ha vannak közös pontok, akkor érdemes megkérni a lány kezét, ha meg nincsen, akkor tovább kell lépni, a saját piacunkon kell tovább fejlődnünk.

– A Takarékbank ezek szerint rendelkezik a Budapest Bank megvételéhez szükséges tőkével?

– Mint mondtam, a hazai piac negyedik-ötödik legnagyobb szereplői vagyunk. A kérdés sokkal inkább az, hogy összeillünk-e és hogy a várt előnyök megérik-e az elérésükhöz szükséges befektetést. Ha igen, akkor elindulunk, ha nem, akkor meg tovább dolgozunk. Tőkehelyzet alapján olyat is olvastam, hogy csak mi vagyunk képesek megvenni a Budapest Bankot. De ilyenkor nagyon alaposan meg kell vizsgálni, mit vesz az ember. Ha nekem fogathajtóként el akarnak adni egy ugrólovat, és az túl drága, akkor nem veszem meg. Ha lehet belőle fogatló, akkor érdemes vele foglalkozni, de ha nem, akkor lehet a legjobb ugróló, nekem nem fog érni semmit. Amit a mi csapatunkba nem tudunk beilleszteni, azt nem fogjuk megvenni, amit meg igen, akkor van az az ár, amiért megérheti.

Vida József: Sokan szeretik személyesen igénybe venni a szolgáltatást
Fotó: Kurucz Árpád

– Ezek alapján akkor elsődlegesen organikus növekedést céloznak meg?

– A tavaly novemberben elfogadott üzleti stratégiánkat az organikus növekedésre alapozva dolgoztuk ki. Magyarországon a legnagyobb fiókhálózattal rendelkező csoport vagyunk 750 fiókkal. Mintegy 15-20 kilométeres közelségben mindenütt ott vagyunk a fiókjainkkal, ami egyedülálló. Vannak emellett digitális megoldásaink is, de vidéken a digitalizáció lassabban terjed. Vannak emberek, akik még szeretik személyesen igénybe venni a szolgáltatást, és nem csak digitálisan intézni ügyeiket, ez természetes. De mi is nagy erőkkel készülünk rá, hogy a generációváltás éles fordulatot hoz. Alcsútdobozon például teljesen automatizált inkubátorfiókot létesítettünk, ahol a hét minden napján lehet szolgáltatásokat igénybe venni. Mindenki fiókbezárásokról beszél, pedig a szolgáltatások észszerűsítéséről kellene inkább szólni, mivel az emberek és az igényeik is változnak. Mi két éve letettük az alapjait, hogy ennek megfeleljünk. A következő hat hónapban további lépéseket teszünk. Év végére az összes takarék egy új bankban, a májusban indult új Takarékbankban egyesül majd, és így fogja az ország egész területén az ügyfeleket szolgálni. Az elmúlt négy-öt évben a piac megértette, hogy a Takarék-csoporttal számolni kell. Mérlegfőösszegünk, fiókhálózatunk és hétezer munkavállalónk alapján elmondhatjuk, hogy ha Nagy Márton jegybankalelnök szavait vesszük arról, hogy öt univerzális bankra van szükség Magyarországon, akkor mi magunkat ebbe már beleértjük.

– Többször beszélt róla, hogy a takarékoknál bevett dolog, hogy fizetésnapon sorok állnak a pénzkiadó automatáknál, noha említette, hogy figyelnek a digitalizációra. Tudnak tenni a készpénzmentesség elterjedéséért?

– Sajnos vagy szerencsére – ki-ki döntse el – Magyarországon a készpénz a meghatározó. Egyes kimutatások szerint ötezermilliárd forint készpénz van forgalomban, és ez nem csökken. Fontos lenne, hogy ez a pénz bekerüljön a bankrendszerbe, ebből lehetne új fejlesztéseket finanszírozni. De érdekes, hogy az emberek mennyire ragaszkodnak a szokásaikhoz. Fizetéskor, a nyugdíj érkezésekor hosszú sorok állnak a pénzkiadó automatáknál, erre külön készülni kell. Korábban próbáltuk az ügyfeleket átszoktatni a kártyahasználatra a pénztár helyett, de sokszor így is bejöttek a fiókba, és segítséget kértek a kártyás készpénzfelvételhez. Sok embernek el kell magyaráznunk a megtakarítások fontosságát, a futamidőket. Meg kell tanítanunk, hogy milyen számlabefizetési lehetőségek vannak, hogy ne az legyen a megoldás, hogy felveszi az automatából a készpénzt, amivel bemegy a postára befizetni a sárga csekket, és ott is sorba áll. Ennek pszichológiája van: így szoktuk meg. Nyugdíjnapon mindenki mehetett a takarékba egy kicsit beszélgetni, utána a postára beszélgetni, és ez sokaknak hiányzik. A mi munkánk ezzel jár. És a szűkebb értelemben vett banki szolgáltatásokon túl mi azt is a feladatunknak vagy – divatos szóval élve – küldetésünknek tartjuk, hogy gyarapítsuk az emberek pénzügyi ismereteit, erősítsük pénzügyi tudatosságukat, kultúrájukat. Úgy tapasztalom, hogy sokan hálásak ezért. Ha megnézem a dolgozói beszámolókat arról, hogy épp milyen süteményt kaptak, mivel mondtak köszönetet nekik, akkor ezek nagyon fontos visszajelzések, különösen annak tükrében, hogy a fiókban dolgozók és az ügyfelek többnyire egyazon településen élnek.

– A takarékrendszer informatikai felkészültsége miatt kellett elhalasztani az azonnali fizetési rendszer indulását?

– Erről szó sincs. A Takarék-csoport állt a kihívás elé, követtük a Magyar Nemzeti Bank által előírt recepteket. Hozzá kell tennem, azzal egyetértek, hogy ennek a rendszernek a tesztelési időszaka nagyon fontos, és az is, hogy olyan terméket kapjanak a felhasználók, amely valóban kiforrott és használható. Ha félkészen indulna, akkor csalódást is okozna a felhasználóknak. Szerintem minden ilyen innováció esetén rendkívül fontos megvizsgálni, hogy az kellően biztonságos legyen. Ha ugyanis történik valami, ami megingatja a bizalmat, akkor az megtorpedózhatja az egész fejlesztés sikerességét. De a bankrendszernek folyamatosan kihívásokkal kell szembenéznie. Azt mondják, amit nem tudsz megakadályozni, annak állj az élére. A jövőt nem lehet megakadályozni, ezért mindannyiunknak fejlődni, fejleszteni kell. Mi is rendkívül sokat invesztálunk fejlesztésekbe. Lassan belépnek a piacra a fintech cégek is. Én várom ezeket, mert úgy gondolom, minden újdonságot ki kell próbálni. A legfontosabb, hogy végül az ügyfeleink járjanak jól ezekkel a fejlesztésekkel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.