Tesztköreiket róják a vasút óriásai

Csaknem az egész országot bejárják majd a MÁV-Start motorvonatai, ha forgalomba helyezik mind a negyven emeletes KISS-szerelvényt. Az elővárosi üzem ugyanis lehetővé teszi, hogy az éppen ki nem használt vonatokat a távolsági közlekedésben is bevessék.

2019. 11. 26. 15:32
null
Lépcsőforduló az emeletes vonat belsejében. Tömegeket szállít kényelemben Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sok jobb dolog történt a magyar vasúttal az ezredforduló óta, mint az elektromos motorvonatok megjelenése a főváros környéki és a távolabbi közlekedésben. A FLIRT járművek használata – ahol ez együtt járt a pálya rekonstrukciójával – két számjegyű utasszám-növekedést eredményezett. Hamarosan megérkeznek a Stadler emeletes vonatai is, amelyek a nagy forgalmú viszonylatokon, egyszerre hatszáz embernek kínálva ülőhelyet, érdemben csökkentik majd a zsúfoltságot. Érthető, hogy az üzemeltető MÁV-Start büszkén állítja ki ezekben a hetekben a nagy pályaudvarokon a hamarosan forgalomba álló KISS-t, miközben a Dunakeszi Járműjavítóban folyamatosan végzik a szerelvények végszerelését, az elkészült példányok pedig megkezdik hatósági vizsgájukat. A két, már legyártott KISS-en a nemzetközi tesztpályákon klíma- és menetdinamikai teszteket végeznek. Hamarosan megkezdődik a MÁV-Startnál a mozdonyvezetők oktatása.

Az első ütemben érkező emeletes vonatok a két legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalon állnak forgalomba: a Budapest-Nyugati–Vác–Szob és a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok viszonylaton közlekednek majd. A vasúttársaság tervei szerint 2022 végére kizárólag modern motorvonatok (KISS, FLIRT és a nem villamosított vonalakon a dízelhajtású Desiro) szállítják az utasokat a budapesti elővárosi vonalakon. Ekkor azonban már sokkal többfelé találkozhatnak az utasok az emeletes vonatokkal. KISS-ek járnak majd Tatabányán és Komáromon át Győrbe, Cegléden és Sülysápon át – ez két külön vonal – Szolnokra, ezenkívül Székesfehérvárra és a nyári időszakban a Balaton déli partjára is. Ebben az irányban Kelenföld, esetleg Kőbánya-Kispest lehet majd a végállomásuk, hiszen a KISS-ek az ismert keresztmetszetgondok miatt a Délibe egyelőre nem jutnak el. A 123 FLIRT hatósugarába még távolabbi úti célok is beleférnek. Keleten Eger, Miskolc és Debrecen, délen Békéscsaba, Kelebia és Dombóvár, nyugaton Veszprém és Hegyeshalom a végpont, ameddig elérnek.

Feltehető a kérdés, hogy vajon ezek is a főváros agglomerációjához tartoznak-e? Természetesen nem, az elővárosi vonzáskör Esztergomnál, Székesfehérvárnál, Szolnoknál, Győrnél véget ér, azonban a vasútüzem sajátosságából adódik, hogy a színvonalas szolgáltatást nyújtó és olcsón üzemeltethető elektromos motorvonatokat érdemes akkor is működtetni, amikor az ingázók nem használják azokat. Ilyenkor, vagyis a reggeli és a délutáni csúcs közötti időben, valamint hét végén távolsági feladatokat is rájuk bíznak. Nem beszélve a nyári szezonról, amikor az iskolások, valamint a szabadságon lévők kiesnek a napi ingázásból, és így felszabadul a szerelvények egy része. Ezekkel a járatokkal segítik ki a nyári balatoni szezon közlekedését, így várható, hogy a KISS-ek a déli parton Siófokon át Balatonszentgyörgyig feltűnnek majd, nagy örömére a kerékpárosoknak, hiszen az emeletes vonatok földszinti folyosóin bőven hagytak helyet a kétkerekűeknek.

Lépcsőforduló az emeletes vonat belsejében. Tömegeket szállít kényelemben
Fotó: Teknős Miklós

A KISS tágas, világos, hűtött-fűtött utasterében hatszázan tudnak kényelmesen, ülve utazni – ez éppen a háromszorosa egy-egy FLIRT kapacitásának –, és a motorvonat az oldalankénti 12 ajtajával megkönnyíti, felgyorsítja az utasok fel- és leszállását az állomásokon. Maguk a járművek csak harminc centiméterrel magasabbak a FLIRT-nél, a hajtás és egyéb műszaki berendezések átcsoportosításával mégis két szinten alakíthattak ki teljes értékű utasteret. Igaz, kompromisszumokra is szükség volt, a felső szinten a fejtér csak a jármű középvonalában elégséges: leülésnél, felállásnál a magasabb növésűeknek vigyázniuk kell.

A Stadler motorvonatait nemcsak az utazóközönség kedveli, hanem az üzemeltető számára is számos előnnyel jár a használatuk. Az egyik jó tulajdonságuk, hogy a mozdony vontatta vagonokhoz képest sokkal jobb a menetdinamikájuk. Gyorsító képességük lehetővé teszi, hogy a sebességkorlátozás megszűntével rövid úton a megengedett legnagyobb tempóval suhanjanak, s így segítsék a menetrend betartását. A pályasebesség a felújított szakaszokon óránként 120 kilométer, amit nem nehéz teljesítenie a 160-ra hitelesített motorvonatoknak, amelyek ráadásul a teszteken a 200-as tempót is tartani tudták. A másik nagy előnyük az elektromos motorvonatoknak az energiahatékonyságuk. A MÁV-Start állományában lévő Stadler-motorvonatok öt év alatt hétmilliárd forintot takarítottak meg az üzemeltetőnek. Ezzel a cég minden évben legalább egy új szerelvény beszerzési költségére elég energiát spórolt meg.

A villamos vonatok évente összesen mintegy 76 millió kWh villamos energiát spórolnak meg a vasúttársaságnak. Ez azért lehetséges, mert a FLIRT motorvonat fékezési technikája jelentős innovációt képvisel. A jármű az óránkénti 120 kilométeres sebességről képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva szinte teljes egészében visszatermeli a felsővezetékbe.

Egy szakértői jelentés szerint a 2007–2014-es időszak alatt mindez 518 millió kWh vontatási villamos energia, illetve 12,95 milliárd forint energiaköltség-megtakarítást hozott az üzemeltetőnek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.