Csimota, emberpalánta, pulya

Kiállítás nyílt a gyermeki létről a történeti múzeumban. Hetven éve volt utoljára ehhez hasonló.

Makrai Sonja
2016. 10. 14. 12:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy középkorú apuka karjában cumizó kisgyermekét tartva. Nem annyira megszokott téma, épp ezért is választották a kurátorok Kőnig Frigyes 1992-ben készült önarcképét a kiállítás kiindulópontjának. Ez a festmény nemcsak az apaság fontosságára hívja fel a figyelmet, de a kiállítás tematikáját is jól szemlélteti.

A Budapesti Történeti Múzeum új időszaki tárlata ugyanis a gyermek fogalmának társadalmi változásait, az anyaságról, a nemi szerepekről, a családról való gondolkodás aspektusait vizsgálja különböző korok nézőpontjainak ütköztetésével.

A képzőművészetben a keresztény ikonográfia tradicionális eszköztára által meghatározott az anyaság és a család ábrázolása, a művészek ezen képi hagyományok alapján vagy épp azokkal szemben fogalmazzák meg saját elképzeléseiket a szülői hivatásról, a gyermekhez való viszonyról. Megkerülhetetlen az anya-gyermek kapcsolat kihangsúlyozása egy ilyen kiállításon: a gyermekét tápláló nőalak, a Madonna modern kori változatai jelennek meg.

Látható például Csók István Magyar Madonnája, Titkos Albert Gyermekét tápláló anya című festménye. De ugyanitt kapott helyet Basilides Sándor Engedjétek hozzám a kisdedeket című olajképe, a Jézus-ábrázolás az apaság szimbólumaként is értelmezhető.

A különböző korok család­ábrázolásain tökéletesen nyomon követhető, hogy a produktív közösségekből miként alakul ki a nukleáris család, és a huszadik századra miként jönnek létre mozaikcsaládok. Az erőszakos születésszabályozásról elhíresült Ratkó-korszak szocialista család­eszménye jelenik meg Felekiné Gáspár Anni képén, míg Hitka Viktória alkotása, a Gyerekkorom művészkönyve szülei válását meséli el.

A huszadik századig jellemző volt a rossz gyerekek és a fegyelmező tanító ellentétének toposza. A gyerekek 1948 után a propaganda részévé váltak, jól látható ez Rozs János 1950-es Úttörők című képén.

De a gyermekeket a történelem során nemegyszer használták fel politikai eszközként. A gyermekség mint jövő, mint a hatalom biztosítéka: jó példája ennek Madarász Viktor Zrínyi Ilonát és gyermekeit ábrázoló műve.

Megjelennek a kiszolgáltatott, háborúktól szenvedő gyermekek is, különös tekintettel a jelenkori ábrázolásokra: iski Kocsis Tibor 2003-ban egy debreceni befogadóállomáson készített fotókat afgán, iraki és grúz menekültekről. Ezek nyomán festette meg Identitás című ciklusát, ezen a kiállításon Ahmed portréja látható. A semleges háttér előtt, időn és téren kívül megjelenő fiú az üldöztetés állandóságára figyelmeztet.

A gyermeki sors szomorú oldalával, a szegénységgel és a kiszolgáltatottsággal szembesít Hor­váth M. Judit és Stalter György Másvilág című, roma nyomortelepeken készített fotósorozata.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.