Jonathan Franzen igazi nagyágyú. Erről már sokan sok mindent írtak itthon is, így itt csak jelezném, hogy a következőkben bírálni kívánt szövegek alkotója a kortárs amerikai irodalom egyik legünnepeltebb sztárja. Ebből nem következik semmi, de tény. Könyvei közül magyarul előbb a megírás időpontját tekintve későbbi regény, a Szabadság jelent meg tavaly tavasszal, majd karácsonyra kijött a Javítások is. A két szöveg tematikai és retorikai összefüggései lehetővé teszik, hogy bizonyos jegyekre fókuszálva egy recenzióban tárgyaljuk őket. Annál is inkább, mert mindkét mű egy-egy diszfunkcionális család életét bemutatva jut valamilyen végkövetkeztetésre.
A Javítások családja, ahogy minden kritikus igyekszik rögzíteni, a tipikus amerikai család. Ez a tipikusság azonban inkább csak a megúszás eszköze. Ha találkozunk egy szöveggel, ami egy szétszóródott család tagjainak történetét meséli el, akik különböző pozícióba kerülve ábrázolják a társadalmi mobilitás és érvényesülés általános lehetőségeit, akkor rögtön tipikusnak nevezzük el. Így nem kell bajlódni a különös, egyéni vonásokat viselő karakterek és az általunk tipikusnak gondolt világ közti feszültség problémájával.
A regényben szereplő, öttagú Lambert család története alkalmas lenne arra, hogy szélesebb társadalmi összefüggésbe helyezzük, ám a karakterek sajnos oly annyira kevéssé egyediek, hogy ezt mégsem tesszük meg jó szívvel. Franzen szereplőiben nincs élet, hiába lehetnének tipikus amerikai család, saját jellem híján képtelenek a valóság illúzióját kelteni, szövegízűek maradnak mindvégig. Így hiteltelenné válik a környezet is. Mintha minden csak az ábrázolás kedvéért kerülne a képbe, és nem a folyamatosan sulykolt valóság megjelenítése miatt.
Egyedül talán az önző, kicsinyes szempontjait a saját leegyszerűsített világában már-már végső igazságként felfogó anya, Enid Lambert mutat életjeleket. Az ő sértődöttsége és butasága valódi emberi gyengeségként tűnik fel, de a folyamatos interakciókban gyakran ez is elvész. Talán bennem van a hiba, hiszen minden kritikus odáig volt a remekül megrajzolt karakterektől, de számomra, néhány kivételtől eltekintve, a szereplők valószerűtlensége hiteltelenné teszi még a legerősebbnek szánt jelenetet is. Az apa tragédiája például remekül szimbolizálná az egymásért felelősséget vállaló emberek bukásra ítélt életét, ha elhihetnénk, hogy így valóban megtörténhet.