Jonathan Franzen igazi különc, a híre megelőzte a könyvei magyar megjelenését. A siker első hullámát (a kétezres évek elején) rögtön arra használta fel az amerikai szerző, hogy csúnyán összekapjon Oprah Winfrey-vel: fanyalogva fogadta a televíziós csillag könyvklubjába szóló meghívást, és célzott rá, hogy a nagyasszony által képviselt irányt túl populárisnak tartja. Más különcségei is ismertek: az internetet például ellenségének tartja, főleg akkor, ha éppen regényt ír – szerinte kizárja egymást a kettő. A közösségi portálok iránti utálatát pedig soha nem igyekezett titkolni. Kritizálja a fogyasztói társadalmat, Amerika társadalmi-morális állapotát, Európáról pedig úgy vélekedett, hogy már régóta nem a demokráciáról szól a kontinens története: a szálakat bankárok mozgatják, miközben az istenadta nép leginkább a fogyasztással van elfoglalva.
Jonathan Franzen
Fotó: Hector Gurrero / AFP
Első nagy sikerű, Javítások című regénye 2012 végén jelent meg Magyarországon, Amerikában pedig napokkal a 2001 szeptember 11-i tragikus események előtt. Sokan az ezt követő kiábrándultság leghűbb tükrének tartották a regényt. A kilenc évvel később megjelent Szabadságot Barack Obama elnök már a megjelenés előtt olvasta. Jonathan Franzen a Time magazin címlapjára is felkerült, ami íróval nagyon ritkán fordul elő, különösen mostanában, amikor az amerikai illetékesek leginkább riadtan vizsgálják az olvasáskultúrát, vagy annak hiányát. Franzen egyébként az e-könyvet is utálja, nem tartja eléggé maradandónak. Ez nem is olyan meglepő, elég csak arra a nemrégiben nagy port kavart esetre gondolni, amikor George Orwell két regénye egyszerűen eltűnt a digitális könyvet megvásárlók e-könyv olvasójáról. A korábban eladott e-könyveket a webáruház szívta vissza, miután rájött, hogy hibát vétett a szerzői jogokkal kapcsolatban. (Később elismerték, hogy a törlés nem volt jó ötlet.) Egy valódi könyv, mondja Franzen, ezzel szemben tíz év után is pont ugyanolyan jó lesz, nem szorul cserére és frissítésre. Szerinte nem csoda, hogy a kapitalizmus nem barátja ennek a könyvformának. A technikai vívmányokat csípőből elutasító íróval persze lehet vitatkozni, már csak azért is, mert a kortárs fejleményektől való radikális elfordulás nem sokszor bizonyult előremutató stratégiának a történelem során. Ráadásul Franzen minden különcségével együtt (részben talán éppen ezek miatt) maga is a celeblét határát súrolja, ami érdekesen árnyalja a képet a szerző és a kor viszonyáról. Később egyébként úgy döntött Franzen, hogy miután évekig egy sötét szobában írta a nagy amerikai regényt, leszáll az elefántcsonttoronyból. Kibékült Oprah Winfrey-vel, talán még a Facebookra is regisztrált.