Kállai Ernő híres zenészdinasztia tagjaként már kisgyerekként tudta: hegedűművész lesz. Kitartása és tehetsége révén az egyik leghíresebb zenei központban, a New York-i Juilliard School of Music egyetemen szerzett idén tavasszal diplomát. A híres klarinétművész nagyapa és prímás édesapa mellett Kállai Ernőnek már kisgyerekként egyértelmű volt az útja, ő maga is tudta, nem lehet más, csak muzsikus. Míg a barátai igazi fiús játékokban próbálták meg egymást felülmúlni, addig ő játékhegedűjével utánozta édesapját.
Ernő felmenői bár cigányzenészek, őt a kezdetektől fogva a komolyzene vonzotta. A legifjabb Kállai hatéves kora óta tanul komolyzenét, tanulmányait a Szent István Gimnáziumban kezdte, tizenegy évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kivételes tehetségű gyermekek képzőjébe, ahol Csontha Andrásnak, az Operaház koncertmesterének, és Perényi Eszternek a növendéke volt. De persze édesapja is mindig segítette: rengeteget gyakorolt a fiával, finomította a technikáját.
Kállai Ernő elég korán rivaldafénybe került, az iskolai évek alatt számos fellépése volt, nem csak Magyarországon, de külföldön is, koncertezett Ausztriában, Németországban, Hollandiában és még a tengerentúlon is. Tizenhét évesen azonban komoly fordulatot vett az élete: hirtelen ötlettől vezérelve jelentkezett a Perlman Music Program mesterkurzusra, ahova szinte lehetetlenség bekerülni. Két-három kiváltságosnak adatik meg évente. Több száz jelentkező közül azonban tehetségének köszönhetően Kállai Ernő is részt vehetett egy hathetes intenzív kurzuson Itzhak Perlmannál New Yorkban.
Ezt követően sorra jöttek a fontosabbnál fontosabb mesterkurzusok: Zsigmondy Dénesnél és Michael Frischenschlagernél, de a Perlman Music Program maradt az origó, hiszen 2004-ben és 2005-ben is visszatért a kurzusra, sőt 2006-ban Itzhak Perlman saját maga hívta meg a fiatal művészt a New York-i Juilliard School of Music egyetemre, ahol négy évet tölthetett el ösztöndíjasként.
– Perlman kamaszkorom óta a példaképem. Elmondhatatlanul nagy dolog, hogy őt megismerhettem, hogy mesteremnek nevezhettem. Rengeteg lehetőséget kaptam tőle, neki köszönhetem, hogy számos, nagy jelentőségű versenyen vehettem részt Amerikában – meséli Ernő, aki nagy kiváltságnak tartja azt is, hogy a hazai zeneakadémia mellett egy más szemléletet képviselő oktatási rendszerben is tanulhatott.
– A Liszt Ferenc Zeneakadémián eltöltött évek alatt megtanulhattam az alapokat, a Juilliardon viszont lehetőségem volt rá, hogy saját egyéniségemet kibontakoztassam. Perlman mellett nagy hatással volt rám Ida Haendel és Ivry Gitlis is – meséli Kállai Ernő, aki a New York-i évek alatt mesterei kollégájává is vált, hiszen számos alkalommal léptek együtt színpadra. Ernő muzsikálhatott a Yamaha Hallban, a Juilliard zenekarának kíséretével a Carnegie Hallban is felléphetett Prokofjev G-moll hegedűversenyével. Az Avery Fisher Hallban pedig a New York-i Filharmonikusokkal adott elő egy Brahms-hegedűversenyt. A legkülönlegesebb koncertjét talán a Strad for Lunch nevű sorozaton adhatta, ahol egy igazi Stradivarit vehetett a kezébe. A klasszikus zene a követendő vonal, de Ernő nem utasít el más műfajokat sem: tervezi, hogy cigányzenében, dzsesszben és népzenében is kipróbálja majd magát.
A befektetett kemény munka meghozta gyümölcsét, sorra jöttek az elismerések. A Semmeringi Zenei Fesztiválon 2004-ben megnyerte a legjobb Kodály-mű előadásáért és a legjobb bécsi klasszikus interpretációjáért járó díjat, 2005-ben a spanyolországi Nemzetközi Sarasate Hegedűverseny különdíjasának választották, 2007-ben megkapta a New York-i Salone De Virtuosi díját. 2008-ban első díjat nyert a Nemzetközi Carl Flesch Hegedűversenyen, ugyanebben az évben első díjat kapott a Juilliard Concerto Versenyén, 2011-ben első díjat nyert a New York-i Alexander & Buono Nemzetköti Vonósversenyen. Idén szeptemberben a Szigeti József Nemzetközi Hegedű- és Brácsaverseny második díját és a közönségdíjat is Kállai Ernő kapta. Nemrég pedig az MVM Magyar Villamosművek Zrt. által támogatott Junior Prima díjat vehette át a budapesti Szépművészeti Múzeumban.
– Számomra nagyon fontos pillanat ez, hiszen a Junior Prima díj a legjelentősebb magyarországi művészeti elismerés, amit egy fiatal művész megkaphat. Azt viszont még nem tudom, mire fogom fordítani azt az összeget, amit ezzel az elismeréssel kaptam – nyilatkozta a díj kapcsán a fiatal hegedűs.
A fiatal művész most, hogy lediplomázott, hosszabb időre visszatér Magyarországra. A legfontosabb célja, hogy a hazai közönségnek is megmutassa magát, de emellett mesterkurzusokat is tart, ahol a kint szerzett tapasztalatait próbálja megosztani a diákokkal. – Én a zene segítségével, a hegedűmmel tudom kifejezni az érzéseimet, azt, amit belül hallok. A zene számomra olyan, mint a levegő, általa létezem. A hegedű az én igazi hangom. Én abban próbálok segíteni a mostani fiatal diákoknak, hogy megtalálják a saját hangjukat.